تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1400/11/05 - 13:14
  • تعداد بازدید: 6304
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بیماری آنگارا و راه‌های پیشگیری از آن در واحدهای صنعتی طیور

آنگارا بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، دکتر نرجس افشاری پور رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیوراعلام کرد آنگارا (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت –HHS) یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با حضور کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود. عامل بیماری آدنوویروس است؛ میزان ابتلا 10 تا30 درصد و تلفات روزانه 3 تا 5 درصد است ولی چنانچه با  بیماری‌های دیگر در گله همزمان شود تلفات تا 80 درصد هم می‌رسد. بیماری به صورت عمودی و افقی انتقال می‌یابد؛ در انتقال عمودی بیماری از گله مادر به نتاج منتقل می‌شود که واکسیناسیون در گله‌های مادر جهت پیشگیری از این بیماری  درحال انجام است.

برای پیشگیری از انتقال افقی بیماری لازم است مرغداران موارد زیر را به دقت رعایت کنند:

1- قبل از جوجه ریزی لازم است سالن‌ها و انبار(کف و دیواره‌های داخل و خارج) و وسایل مختلف، پاکسازی و ضدعفونی شوند.

2- واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه  در واحد پرورش صورت گیرد.

3- از رفت و آمد غیر ضروری افراد و ورود وسایل نقلیه به واحد جلوگیری شود و در صورت لزوم، این امر با رعایت کامل موارد بهداشتی (دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، چکمه، ماسک، کلاه و دستکش و ضدعفونی کامل وسیله نقلیه شامل چرخ‌ها و بدنه) صورت گیرد و کلیه رفت و آمدهای افراد و ورود و خروج وسایل نقلیه  ثبت شود.

4- حوضچه ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها و انبار باید فعال نگه داشته شود و حوضچه‌های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه وجود داشته باشد.

5- رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه؛ مهم‌تراست؛ بنابراین لازم است از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افرادی که به سالن وارد می‌شوند اطمینان حاصل شود. لازم است هنگام ورود به سالن، شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش، یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی انجام شود. توصیه می‌شود از کفش و لباس اختصاصی برای هر سالن استفاده شود.

6- از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر و کلاغ به داخل انبار دان و سالن پرورش بایستی جلوگیری شود.

7- از رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری یا خارج آن) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد جداً خودداری شود. لازم است لاشه پرندگان پس از جمع آوری، در کیسه‌های پلاستیکی قرارگیرند و به کوره‌های لاشه سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شوند.

8- همه کارکنان مرغداری لازم است از  ملاقات با کارکنان سایر واحدها خودداری کنند.

9- از جابه‌جایی دان و نهاده و ... بین واحدهای پرورش خودداری شود.

10- هر گونه تلفات غیر عادی و یا  کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات، در اسرع وقت(حداکثر 48 ساعت) به اطلاع اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد رسانده شود.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 281096
کلمات کلیدی
tehrani تهرانی

tehrani تهرانی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه