تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1399/06/17 - 02:03
  • تعداد بازدید: 1780
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مهم‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری هاری، واکسیناسیون صحیح و به‌موقع حیوانات اهلی و خانگی است.

این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، جمعیت انسانی را نیز به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، دکتر مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیماری ویروسی هاری از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که علاوه‌ بر تهدید سرمایه‌های دامی کشور، در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، جمعیت انسانی را نیز به شدت تهدید می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: این بیماری کشنده منشاء ویروسی دارد و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد. ویروس هاری در بزاق حیوان یا انسان آلوده وجود دارد و معمولاً از طریق گاز گرفتگی و در موارد غیر معمول‌تر، در اثر تماس بزاق آلوده با زخم، سبب انتقال بیماری به فرد سالم می‌شود.

وی بیان کرد: هاری طیف گسترده‌ای از حیوانات و انسان را تحت تأثیر قرارمی‌دهد و معمولاً در اثر عدم واکسیناسیون به‌موقع حیوانات خانگی و اهلی که با محیط بیرون در ارتباط هستند، جمعیت انسانی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین دلیل مهم‌ترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری، واکسیناسیون صحیح و به‌موقع حیوانات اهلی و خانگی است.

دامپزشکی برای محافظت جمعیت‌های انسانی، دامی و سگ‌ها در برابر ویروس هاری، به واکسیناسیون علیه این بیماری می‌پردازد. در استان سیستان و بلوچستان سه هزار و ۹۸۱ قلاده سگ از ابتدای امسال تاکنون علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

 

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 255380
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه