• 1400/12/28 - 18:38
  • تعداد بازدید: 842
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
در آستانه فرارسیدن سال 1401 خورشیدی منتشر می‌شود

رویدادهای مهم منتخب سازمان دامپزشکی کشور در سال 1400

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور رویدادهای مهم در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور: هنگامی که این گزارش را می‌خوانید، به فراخور زمان بازدیدتان از این گزارش خبری سال، یا در واپسین روز و ساعات فرارسیدن سال جدید هستید یا روزهایی از سال 1401 گذشته است. در هر صورت از آنجا که ایرانیان از قدیم‌الایام «نوروز» را پاس داشته اند، نوروز 1401 نیز سرانجام فرارسیده و فرصت دگردیسی و نو شدن در جهت «حول‌حالنا» برای رسیدن به «احسن‌الحال» فراهم شده است. سازمان دامپزشکی کشور نیز به عنوان یک سازمان حاکمیتی کشور که بهداشت عمومی و همچنین سرمایه دامی بهره برداران بخش کشاورزی را پاسداری می‌کند افتخار دارد در سال 1400 دستاوردهای مهمی را رقم زده که البته ذکر تک تک آنها هدف این گزارش نبوده است؛ بلکه در گزارش پیش رو تنها نگاهی شده به اهم رویدادهای خبری داخلی و حتی بین المللی از بین کثیری از رویدادهای مهم دیگر و همچنین دستاوردهایی که در آرشیو همین پرتال سازمان دامپزشکی کشور موجود است. لذا انتخاب چندین رویداد از بین هزاران رویداد منتشر شده در پرتال رسمی سازمان شاید کار آسانی نیز نبود، اما مرور آنها در واپسین روز یا ساعت‌های سال 1400 خالی از لطف نیست:
 
 
اجرای طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی در نوروز و ماه رمضان
 
یکی از رویدادهای بسیار مهم در واپسین روزهای منتهی به سال 1400 (با توجه به سابقه تلخ نوروز 1400 ( اجرای طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بوده است. بر اساس این طرح ملی تمام نظارت‌های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از 14 اسفندماه جاری آغاز شده و تا پایان روز عید سعید فطر۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت با تشدید نظارت مواجه می‌شود. بر اساس این طرح، همکاران سازمان دامپزشکی کشور در تمام کشور به استثنای روز نخست عید نوروز که آن هم به صورت کشیک از پیش تعیین شده فعال خواهند بود، از روز دوم فروردین 1401 فعال هستند و طبق هماهنگی انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام مقرر شده است تا مازاد کشتار صورت گرفته از سوی این شرکت نیز خریداری گردد و هیچگونه کمبود مرغی در بازار احساس نگردد. کما اینکه بر اساس این طرح مرغداری‌ها ملزم هستند مرغ را حداکثر در این بازه زمانی به کشتارگاه‌ها عرضه کنند و هرگونه عرضه خارج از شبکه (از مرحله مزرعه تا سفره) تحت نظارت شدید سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود.
جهت اجرای دقیق تر و نظارت مردمی در این طرح، سامانه به شماره 1512 نیز جهت دریافت گزارش‌های مردمی برای هرگونه مشاهده توزیع خارج از شبکه در ایام تعطیلات نوروزی، ماه مبارک رمضان و طول سال اعلام شده که در کنار تعداد زیادی اکیپ‌های نظارتی و بازرسی بر تمام مراکز عرضه عمده نظارت خواهند داشت.
 
امضای تفاهم‌نامه سازمان دامپزشکی کشور با ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو
 
دکتر «سید محمد آقامیری» معاون وزیر و رئیس این سازمان، چهارشنبه 4 اسفند 1400 در دیدار با دکتر «سعید سرکار» دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، پس از تبادل نظر در خصوص نیازهای صنایع تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور مانند بسته بندی انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی با تکنولوژی نوین بر پایه فناوری نوین نانو، تفاهم‌نامه ای را جهت همکاری فی مابین امضا کردند. آقامیری در این دیدار با تاکید بر اهمیت رویکرد مدیریت جدید در سازمان دامپزشکی کشور جهت تحولات ساختاری در نحوه عرضه تولیدات دامی بهداشتی و در عین حال اقتصادی به مردم کشور گفت: از آنجا که یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی تلاش جهت افزایش ماندگاری انواع مواد پروتئینی بدون هرگونه افزودنی است، لذا سازمان دامپزشکی کشور نیز در اقدامی تقاضامحور و دارای اولویت، خواستار مساعدت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو جهت استفاده از ظرفیت علمی کشور در دگرگونی بسته بندی انواع گوشت‌های تولیدی در کشور است.
 
عملیاتی شدن سامانه صدور و ابطال پروانه‌های بهداشتی دامپزشکی برای حمل کالا در دفاتر پیشخوان دولت
 
عملیاتی شدن سامانه صدور و ابطال پروانه‌های بهداشتی دامپزشکی برای حمل کالا در دفاتر پیشخوان دولت از جمله اخبار مهم دیگر در سال 1400 بود که «محمد حسینی» معاون مدیریت توسعه و منابع سازمان دامپزشکی کشور در مورخ 21 بهمن اعلام کرد و گفت: صدور و ابطال پروانه‌های بهداشتی برای حمل کالا در دفاتر پیشخوان دولت فراهم شده است تا خدمات مورد نیاز شما را دریافت کند تا دیگر نیازی به مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور نباشد .
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور همچنین نوید داد تا سه خدمت دیگر هم طبق قانون در آینده نزدیک به دفاتر پیشخوان واگذار گردد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛ «معاون وزیر» جهادکشاورزی شد
 
وزیر جهادکشاورزی با صدور حکمی دکتر «سید محمد آقامیری» را به سمت «معاون وزیر» منصوب کرد تا به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ انتصابات این سازمان، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با عنوان «معاون وزیر» منصوب شده باشد. 18/ 11/ 1400
 
بازدید وزیر جهادکشاورزی از مجموعه سازمان دامپزشکی کشور
 
سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی از سازمان دامپزشکی کشور بازدید کرد و با حضور در شورای اداری مدیران دامپزشکی سراسر کشور که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: سازمان دامپزشکی تلاش‌های مضاعفی را برای امنیت غذایی کشور که از رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی، انجام می‌دهد.
وزیر جهادکشاورزی در این دیدار که به توصیف تفصیلی دستاوردهای دامپزشکی پرداخت با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نیز همچون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، چند وجهی است، افزود: از یک نگاه می‌توان سازمان دامپزشکی را فنی دید و از طرف دیگر این سازمان اقتصادی است، بنابراین حرکت در این حوزه ظرافت و سختی را می‌طلبد؛ همان‌‎گونه که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز بین حوزه اقتصاد و سلامت حفظ جنگل و مرتع قرار گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یکی از موضوعات حال حاضر‌، تجارت غذا است، گفت: باید صادرات را توسعه دهیم و نقش سازمان دامپزشکی در این زمینه بسیار مهم است تا محصول ایرانی بدون دغدغه به سایر کشورها صادر شود و محصولات خارجی نیز برای مصرف دغدغه‌مند نباشد. 11 / 11/ 1400
 
آغاز دیدارهای ویژه رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تشکل‌های بخش خصوصی دامپزشکی
 
یکی از رویدادهای جالب و مهم پس از حضور دکتر آقامیری به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سازمان دامپزشکی کشور، دیدار وی با تشکل‌های خصوصی فعال در حوزه دام، طیور و آبزیان، تأمین کنندگان خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی و سایر فعالین  بخش‌ خصوصی دامپزشکی به صورت جمعی و به دنبال آن دیدارهای جداگانه با تمام تشکلها بوده است. وی پس از اینکه در نخستین دیدار گروهی در هشتم دی ماه 1400 از مصمم بودن این سازمان برای افزایش سرعت در ارائه فرآیند خدمات دامپزشکی و حذف تمام دستورالعمل‌های دست و پاگیر و زاید و مانع افزایش تولید در بخش خصوصی، با ملاحظات اینکه دستورالعمل‌های صادره بر پایه مبانی علمی معتبر دنیا و وجود عنصر قانونی در آن باشد، خبر داد؛ در دیدارهای روزانه و مستمر دی و بهمن 1400 مطالبات تک تک تشکلها را با جزییات و شخصا شنید و ثبت کرد تا در دستور کار سیاستهای تحول مدیریتی سازمان دامپزشکی کشور لحاظ کند.
 
«اتحادیه شرکت‌های تعاونی خوراک دام»؛ «سندیکای تولیدکنندگان دارو»؛ «انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور»؛ «انجمن واردکنندگان دارو»؛ «اتحادیه مرغداران میهن»؛ «اتحادیه‌ پرورش دهندگان آبزیان گرمابی»؛ «اتحادیه‌ پرورش دهندگان آبزیان سردآبی»؛ «انجمن صنایع خوراک دام کشور»؛ « انجمن کشتارگاه دام»؛ « انجمن صادرکنندگان روده»؛ « انجمن صنفی شناسنامه‌دار کردن تخم مرغ»؛ «انجمن صنفی آزمایشگاه‌های دامپزشکی»؛ «انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی سراسری کشور»؛ « فدراسیون سوارکاری»؛ « اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی» ؛ « انجمن صنفی واردکنندگان موادخام دامی»؛ «انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه»؛ «اتحادیه سراسری دامداران ایران»؛ و «اتحادیه سراسری زنبورداران ایران» از جمله تشکل‌هایی بودند که دکتر آقامیری با وجود ترافیک شدید کاری ماههای نخست حضورش در سازمان دامپزشکی کشور در دستور کار قرار داد و انجام داد.
 
ابلاغ مجوز صادرات دوباره خاویار پرورشی ایران به اتحادیه اروپا
 
یکی از اخبار خوش که رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد به پایان رسیدن راه دشواری بود که مجموعه دامپزشکی کشور به دنبال تعلیق صادرات  خاویار پرورشی ایران به اتحادیه اروپا از شهریور ماه ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده بود. بر اساس ابلاغ نهایی قانون مربوطه در اتحادیه اروپا، مجدداً مجاز به صادرات به کشورهای عضو آن اتحادیه شد. این دستاورد بزرگ در عرصه اقتصادی مرتبط با صنعت شیلات کشور، مرهون اقدامات پیگیرانه سازمان دامپزشکی کشور از سطح ستاد مرکزی سازمان تا ادارات کل دامپزشکی و نیز فعالین بخش خصوصی در این بخش بوده و امید می‌رود در سایه تعاملات بین بخشی، صادرات این محصول ارزشمند همچنان استمرار یابد. 
دکتر آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص این رویداد اعلام کرد: ارسال گزارش اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص و تائید نتایج پایش سال 2020 و تایید برنامه پیش تدوین شده برای سال 2021 آن کمیسیون را مجاب کرد که نسبت به ابلاغ نهایی قانون مجاز بودن صادرات خاویار پرورشی ایران اقدام نماید.
 
دیدار با اساتید دامپزشکی دانشگاه تهران و اعضای گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم
 
یکی از رویدادهای مهم و نویدبخش در سازمان دامپزشکی کشور پس از انتصاب دکتر آقامیری به ریاست این سازمان، حضور وی در فصله کمتر از 14 روز در دانشگاه تهران و با فاصله ای کوتاه پس از آن در فرهنگستان علوم کشور بود. اتفاقی که با توجه به پیامدهای بعدی آن که در واپسین روزهای سال با انتصاب دکتر سید هدایت حسینی رخ داد و مقرر شد تا مرکز تحقیقات و فناوری در سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شود، نشان داد ریاست سازمان از همان روزهای نخست حضورش در رویکرد تقویت بعد علمی و پژوهشی برای دامپزشکی جدی است و آن دیدارها صرفا یک دیدار تشریفاتی نبوده است. کما اینکه استفاده از منتخبانی از اساتید دامپزشکی در شورای مشورتی عالی برای سازمان دامپزشکی کشور نیز گویای حداکثر عزم دکتر آقامیری برای تحقق این مهم در حوزه مدیریتی دامپزشکی کشور است.
یکی از نقل قول‌های رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با اعضای فرهنگستان علوم نیز گویای نگاه تازه به این مجموعه است. آنجا که وی با بیان اینکه دایره همکاران ما در حوزه دامپزشکی به لحاظ توانمندی علمی و تجارب ارزشمند بالاست گفت: خوشبختانه در کشور ما به وفور چهره متفکر، با تجربه و دانشمند در حیطه دامپزشکی هست، اما به دلایل مختلف و غیرموجه تاکنون به نحو شایسته از این ظرفیت استفاده نشده است.
وی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور در دوره مدیریت جدید سازمان را استفاده از تمام افکار و افراد خبره بدون هیچ مرزبندی بین دانشکده‌ها و سازمان برشمرد و گفت: در دوران جدید مدیریتی از همه افکار حتی آن‌ها که به دلایل شخصی با شخص رئیس سازمان دامپزشکی کشور زاویه دارند، استفاده خواهد شد.
 
آغاز فرایند شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مهار و کنترل آن
 
با وجود آنکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال تشدید بود و در این خصوص نگرانی هایی جدی در حال بروز بود، دکتر آقامیری در آغازین روزهای حضورش در سازمان دامپزشکی کشور با وجود گسترش موج جدید بیماری و تعدد بروز کانون‌ها در جهان بویژه کشورهای اروپایی دستور تشکیل جلسات هفتگی ستاد ملی به دبیری دکتر رضائیان زاده، با رویکرد رصد و پایش بیماری و اقدام سریع در مختومه‌سازی کانون‌های بیماری را صادر کرد و افزود: باید با تشکیل جلسات ستاد آنفلوانزای استانی و آماده باش تمام نیروها در استان‌ها و ستاد مرکزی به صورت هوشمندانه وارد عمل شد.
آقامیری در جلسه نخست این ستاد بر بازنگری برنامه ملی کنترل و پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با تکیه بر مراحل مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: بایستی ضمن مکاتبه و اطلاع رسانی گزارش وقوع بیماری به مقامات ملی و استانی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، نسبت به عملیاتی نمودن مصوبات ستادهای ملی و استانی در کوتاه ترین زمان پس از تصمیم گیری نهایی اقدام نمود.
تقویت اصول امنیت زیستی در فارم‌ها؛ ضرورت افزایش آگاهی و هشیاری مدیران کل استان‌ها در کنترل بیماری؛ توجه بیشتر بر اپیدمیولوژی بیماری و برخورد سریع متعاقب تشخیص  کانون‌ها از جمله نکات عنوان شده و مورد تاکید در جلسه نخست این ستاد بود. جلسات و اقداماتی که در نهایت باعث شد تا کشورمان از درگیری مشابه سایر کشورها به سرعت نجات یابد و سرانجام نیز عاری بودن کشور از این بیماری و پاکی آن به مرجع بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام اعلام گردد.
 
کسب رتبه برتر سازمان دامپزشکی کشور در ارزیابی خدمات الکترونیک در سطح وزارت جهاد کشاورزی و محور دولت مشارکتی
 
سازمان دامپزشکی کشور در بین ۱۶۳ دستگاه اجرایی در بخش دولت مشارکتی در رتبه یک و در بخش رشد امتیازات رتبه دوم و در سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی رتبه یک را دریافت کرد. یانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی در بخش کاربرمحور ۵۳ درصد، بخش شفافیت ۲۹ درصد، بخش یکپارچگی ۳۱ درصد و بخش مشارکتی ۳۶ درصد احصا شده است.
هدف از این ارزیابی، بررسی کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی است که شناسنامه خدمات آنها به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده باشد که نتایج این ارزیابی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه می‌شود.  ایران در سال ۲۰۲۰ با ۶۵ درصد تحقق دولت الکترونیکی رتبه ۸۹ را بین ۱۹۳ کشور جهان به‌دست آورده است.
 
معارفه دکتر آقامیری بعنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور
 
ظهر یکشنبه 21 آذر 1400 آیین معارفه و تکریم دکتر «سید محمد آقامیری» رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور  با حضور 2 مقام ارشد وزارت جهادکشاورزی « حسین دماوندی‌نژاد» معاون امور تولیدات دامی جهادکشاورزی و «هوشنگ محمدی» مشاور وزیر و مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی در شورای مدیران سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد. 
در این آیین دکتر «حسین دماوندی‌نژاد» معاون امور تولیدات دامی جهادکشاورزی دکتر آقامیری درباره رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور بابت توفیقات در مسئولیت‌های کلان دولت در نهاد ریاست جمهوری و همچنین نظام دامپزشکی کشور و قائم مقامی «سازمان اقتصادی کوثر» که آثار ماندگار و ارزشمند در آن بجای گذاشته شده است اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت «سازمان اقتصادی کوثر»، در واقع مینیاتوری از مجموعه وزارت جهادکشاورزی بوده و این گواهی است برای اینکه دکتر آقامیری در سازمان دامپزشکی کشور نیز منشاء اثرات و برکات ارزنده ای خواهد بود.
 
دیدار حضوری رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور با پرسنل این سازمان
 
یکی از اتفاقات جالب و ارزشمند در سال 1400 دیدار فوری دکتر «سید محمد آقامیری» رئیس تازه منصوب شده سازمان دامپزشکی کشور با تمام همکاران در ساختمان مرکزی و ساختمان شماره 2 و دیدار و گفتگو با آنها از ساعت 9 صبح تا هنگام اذان ظهر مورخ 22 آذر 1400 بود.
وی در این دیدار بجای اینکه به همکاران سازمان زحمت حضور در یک مکان را داده باشد، جهت معارفه حضوری با تک تک کارکنان در محل خدمتشان، در جریان جزییات بیشتری از شرایط کلی وضعیت استقرار و مطالبات پرسنل نیز قرار گرفت.
وی با توجه به شرایط استقرار همکاران  بر ضرورت تغییر ساختمان سازمان متناسب با شآن و جایگاه این سازمان وکارکنان آن و همچنین امکان ارائه خدمات بهتر به ارباب رجوع تاکید کرد و آن را از اولویت‌های نخست دوران مدیریت خود برشمرد.
  • گروه خبری: اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 283044
کلمات کلیدی
حامد فاضلی

حامد فاضلی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه