• 1399/02/27 - 07:39
  • تعداد بازدید: 671
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

گفت و گوی ویژه خبری مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با حضور در گفت و گوی ویژه خبری بخش شبانگاهی سیمای استانی( شبکه اترک) به موضوع راهکارهای مقابله با شیوع بیماری تب برفکی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، دکتر سید محمدمهدی احمدی در این گفت و گوی خبری ابتدا ساختار ویروس تب برفکی را تشریح کرد و اشاره داشت که با توجه به وجود سروتیپ های مختلف ویروس، کنترل آن مقداری سخت است. وی در عین حال با تاکید بر این که دامپزشکی استان با تمام قوا با انجام واکسیناسیون و کنترل امور قرنطینه ای در مهار بیماری تلاش می کند، توصیه های بهداشتی را به دامداران ارائه کرد.

دکتر احمدی از دامداران استان خواست با توجه به آغاز فاز بهاره مایه کوبی علیه تب برفکی، با اکیپ های اعزامی دامپزشکی همکاری کامل داشته باشند و افزود: استفاده از مراتع و آبشخورهای مشترک و استرس حمل و نقل مثل کوچ عشایر نقش مهمی در واگیری دارد، بنابراین استفاده از مواد ضدعفونی در پیشگیری از بیماری و كاهش آلودگی در محیط بسیار موثر است. وی ادامه داد: برای پیشگیری و كنترل تب برفكی باید ضمن انجام به موقع واکسیناسیون، مهم است که از آلودگی محیط جلوگیری شود و برای این منظور باید هنگام ورود افراد به دامداری و حمل و نقل كود و...، دقت شود تا موارد بهداشتی رعایت شود و باعث انتقال بیماری به دامداری نشود؛ هم چنین بعد از خرید دام از میادین و قبل از وارد كردن دام ها به گله، باید مدتی آن ها را در قرنطینه نگهداری كرد. وی تصریح کرد: همواره به دامداران توصیه کرده ایم دام های جدیدی را که خریداری می کنند، حداقل تا دو هفته در قرنطینه و جدا از دیگر دام ها نگهداری کنند. وی با تاکید بر این نکته که نقل و انتقال دام به استان و یا به خارج از استان باید با اخذ مجوزهای دامپزشکی باشد تا از انتقال دام های آلوده به بیماری ها جلوگیری شود، اذعان کرد: بسیاری از دام ها از مبادی فرعی و بدون اخذ مجوزهای دامپزشکی به استان وارد می شوند و دامداران بدون توجه به وضعیت سلامتی دام، آن ها را به دامداری ها وارد می کنند که باعث انتقال آلودگی می شود.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 251981
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه