• 1396/10/17 - 12:00
  • تعداد بازدید: 142
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

عرضه طیور زنده و كشتار غیر مجاز، ممنوع!

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: برای تأمین امنیت غذایی و سلامت آحاد جامعه، در قانون سازمان دامپزشکی کشور شرایط ویژه بهداشتی برای عرضه و کشتار انواع دام و طیور در نظر گرفته شده است كه تخطی از این قوانین آثار نامطلوبی دارد و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود؛ در همین راستا عرضه طیور زنده و کشتار غیر مجاز در سطح استان یزد ممنوع است.



دکتر محمد رضا متوسل‌الحسینی این گونه فعالیت‌های غیر اصولی را زمینه ساز شیوع بیماری‌های خطرناک واگیر طیور و مشترک میان انسان و دام دانست و افزود: متأسفانه نتیجه اقدامات اینچنینی می‌تواند تبعات سوء بسیاری داشته باشد از جمله از بین رفتن سرمایه‌های دامی و به خطر افتادن امنیت و سلامت غذایی شهروندان؛ به همین دلیل بازرسین دامپزشکی با اجرای بازدیدهای دوره‌ای منظم در سطح شهر و همچنین با اتکا به گزارش‌های مردمی، اقدام به برخورد قانونی با عاملین عرضه غیر مجاز طیور زنده در سطح شهر می‌كنند و پس از جمع آوری طیور، آن‌ها را معدوم می‌سازند و متخلفین را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهند.



این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند در نتیجه عرضه طیور زنده و کشتار غیر مجاز فراگیر شود. از آن‌جا که این بیماری به‌شدت مسری و مهلک است و علاوه بر این قابل انتقال به جوامع انسانی است، اهمیت   ویژه‌ای در میان سایر بیماری‌ها دارد؛ بنابراین در فصل سرد با توجه به فراهم آمدن زمینه بروز این بیماری، مراقبت‌های سخت‌گیرانه‌تری مورد نیاز است تا از شیوع آن در جمعیت طیور و انتقال آن به جوامع انسانی جلوگیری شود. برخورد با فروشندگان طیور زنده که به صورت سیار اقدام به  عرضه طیور می‌كنند و نیز عاملان کشتار غیر مجاز، از جمله این مراقبت‌هاست.



این مقام مسئول ضمن اعلام شماره تلفن 1512 برای تماس همشهریان، از مردم خواست در خصوص اعلام موارد تخلف بهداشتی به‌‌ویژه مشاهده هرگونه زنده فروشی و یا کشتار غیر مجاز، مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.



تصویر از آرشیو پرتال

منبع تصویر: عصر هامون


  • گروه خبری:
  • کد خبر : 195578
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه