• 1396/04/14 - 12:00
  • تعداد بازدید: 94
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی: رعایت ضوابط بهداشتی کشور مبدا و مقصد هزینه نیست سرمایه گذاری برای توسعه صادرات پایدارست

جلسه یکسان سازی و تسهیل روند صادرات خوراک دام و طیور براساس ضوابط بهداشتی داخلی و خارجی و مقررات بین المللی ایمنی و بهداشت مواد غذایی با حضور مسئولین اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و مدیران، مسئولین فنی بهداشتی و مدیران بازرگانی کارخانجات خوراک دام استان برگزار گردید.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در بیان طرح تسهیل و مستندسازی صادرات خوراک دام، طیور، آبزیان از سوی استان گفت: در این طرح فرآیند تولید محموله های خوراک دام، طیور و آبزیان براساس ضوابط و مقررات بهداشتی داخلی که از سوی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اعلام می گردد و مقررات بین المللی ایمنی و بهداشت مواد غذایی تحت کنترل و مستند سازی قرار می گیرد.

مسعود ابراهیمی تصریح کرد: با اجرای این ضوابط محصول نهایی با کیفیت و ایمنی بالایی تولید می شود زیرا تمام و اصل فرآیند تولید محصول از تهیه ماده اولیه تا فرآوری آن در کارخانه بر اساس دستورالعمل های ملی و بین المللی کنترل می شود. هدف از اجرای این طرح نیزگامی موثر در دستیابی به بازار های جهانی و کسب اعتماد مشتریان داخلی و خارجی خواهد بود.

وی با اشاره به IHR ( Import Health Requirements)و یا به عبارتی ضوابط بهداشتی واردات محموله های مرتبط با دامپزشکی اعم از دام زنده و یا فرآورده خام دامی، اظهار داشت: منظور از IHR کلیه شرایط بهداشتی و الزامات مورد نیاز در فرآیند تولید،حمل و مشخصات و شرایط محموله نهائی جهت واردات به یک کشور می باشد. که این ضوابط به صورت یک سند رسمی توسط مرجع معتبر دامپزشکی دولتی هر کشور تنظیم و ابلاغ می گردد. و رعایت آن برای صادرات الزامی است.

مدیر بازرگانی کارخانه خوراک دام دردانه به نمایندگی از سایر کارخانجات در بیان مشکلات صادرات گفت: در فرایند صادرات دو آتیم زمان و هزینه برای تولید کننده بسیار حائز اهمیت است و بایستی به نحوی اصلاح گردد که در ضمن ارتقاء و حفظ کیفیت پروسه صادرات کوتاه تر و هزینه ها برای تولید کننده کاهش یابد. صادر کنندگان به جهت ارز آوری برای کشور نیاز به تشویق دارند که کمتر به آن پرداخته می شود.

مهندس غزالی افزود: ترکیه و پاکستان در حوزه خوراک دام رقیب ایران محسوب می شوند و بوروکراسی که ما در ایران برای صادرات داریم خریداران آنها ندارند و معمولا کشور های هدف بیشتر به قیمت خرید محصول توجه می کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه ترکیه بخش عمده ای از بازارهای کشور های آسیا میانه را گرفته است؛ خاطرنشان کرد: اکراین و نخجوان محصول ایران را خیلی از لحاظ کیفیت تایید می کنند اما آنها روی قیمت تمام شده نیز نظر دارند لذا بنیه اقتصادی ما نیاز به تقویت دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به مسئله عنوان شده، تصریح کرد: هدف ما ارتقاء کیفیت محصول است و نگاه ما نباید برای صادرات فقط به افغانستان و ترکمنستان باشد بلکه باید مقدمات را برای صادرات به سایر کشورها از جمله روسیه فراهم سازیم.

دکتر محمد رشتی باف خاطر نشان کرد: زیرساخت ها در کشور باید اصلاح یابد و نگاه را باید از کاهش هزینه ها تغییر دهیم زیرا این هزینه ها سرمایه گذاری برای توسعه صادرات پایدار است لذا باید تولید کننده های داخلی علاوه بر رعایت ضوابط بهداشتی کشور مبدا به ضوابط بهداشتی کشور مقصد توجه نمایند نه آنچه خریداران به صورت سلیقه ای مطرح می کنند.

مدیر تضمین کیفیت آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه آزمایشگاه ها سه دسته هستند؛ اظهار داشت: آزمایشگاه های کارخانه، بخش خصوصی که مجوز همکاری با سازمان را دریافت کرده اند و آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان از این سه دسته محسوب می شوند.

دکتر معصومه اکبر آبادی افزود: اگر کارخانجات بخواهند در لیست آزمایشگاه های همکار قرار گیرند بایستی درخواست دهند تا از طریق آزمایشگاه مرجع مورد بررسی و بازدید قرارگیرند و پس از انجام نمونه CRM و یا قبولی در آزمون مقایسه ای و کنترلی مجوز دریافت کنند.

وی در بیان ویژگی های آزمایشگاه های همکارگفت: آزمایشگاه باید واحد مستقل از کارخانه باشد، مسئول فنی، دامپزشک و جدا از مسئول فنی کارخانه باشد و در مورد کارخانه نیز حداقل فضا، دستگاه ها و تجهیزات مورد بررسی قرار می گیرد و پس رفع ایرادات و دریافت تاییدیه می تواند همکار سازمان محسوب شود و پس از آن نتایج آزمایشات برای اداره کل قابل قبول می باشد.

در پایان این جلسه نیز مهندس سالار پیشه، مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان استان نیز ارائه مهلت جهت دریافت کد IR ،عدم الزام دارا بودن کد IR برای کشورهایی که در خواست کد IR ندارند و بحث کم کردن هزینه آزمایشات را مطرح کرد و از اداره کل دامپزشکی استان با توجه به مشکلات اقتصادی سال های اخیر همکاری بیشتر را خواستار شد.
  • گروه خبری:
  • کد خبر : 200063
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه