• 1396/07/21 - 12:00
  • تعداد بازدید: 69
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کاهش 100 درصدی بیماری لمپی اسکین در 6 ماهه نخست سال 96

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: به همت سربازان بی ادعای سلامت و بهداشت جامعه در اداره کل دامپزشکی استان، تعداد کانونهای بیماری لمپی اسکین در 6 ماهه اول سال 96 به صفر رسیده است.


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر امیر حسین بهداد مدیرکل دامپزشکی استان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: با تلاش شورای عالی فرهنگی، ۱۴ مهرماه به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری گردیده است تا بهانه‌ای جهت قدردانی از زحمات دامپزشکان جهادگر و بی‌ادعای عرصه بهداشت و جامعه باشد.



وی با اشاره به اینکه بعد از ظهور اسلام جدی‌ترین توصیه برای سلامت حیوانات، از جانب پیامبر اکرم (ص) به امت بوده است، افزود: نقش دامپزشکی در این سفارش بسیار بی‌بدیل بوده زیرا حفظ و حراست از سرمایه دامی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر عهده دامپزشکی است.


مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه در جهان یک‌هزار و ۷۰۹ عامل بیماریزای عفونی اعم از ویروس، باکتری، قارچ و انگل وجود دارد، ادامه داد: از این میان، 832 عامل، مشترک بین انسان و دام می‌باشد.


دکتر بهداد گفت: پیشگیری و جلوگیری از وقوع بیماریهای دامی از طریق واکسیناسیون و ضدعفونی کردن اماکن دامی یکی دیگر از وظایف مهم دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه عظیم دامی است.


وی اظهار داشت: بیماری آبله که یکی از مهمترین بیماریهای واگیر دامی است، در 6 ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.


 مدیرکل دامپزشکی استان همچنین افزود: با برنامه‌ریزی‌های مدون و واکسیناسیون هدفمند، میزان موارد انسانی ابتلا به بیماری تب‌مالت در سال ۹۴ با کاهش ۲۵ درصدی از 1732 نفر به 1305 نفر و در سال 95 با کاهش 30 درصدی از 1305 نفر به 903 کاهش یافته و این کاشه در سال 96 نیز ادامه دارد.


دکتر بهداد اضافه کرد: در 6 ماهه نخست سالجاری میزان واکسیناسیون تب مالت دام سنگین ۵۶ درصد و میزان واکسیناسیون هاری ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.


وی همچنین خاطر نشان کرد: در مقایسه 6 ماهه اول سال 95 با 6 ماهه نخست سال جاری، بیماری آبله 33 درصد، بیماری تب برفکی 92 درصد، بیماری PPR 83 درصد و بیماری نوپدید لمپی اسکین 100 درصد با کاهش روبرو بوده است.



مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری «تب کریمه-کنگو» در برخی مناطق کشور گفت: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی در سایه زیرساخت‌هایی که توسط اداره کل دامپزشکی استان ایجاد گردیده و کشتارگاه‌های دام استان به سیستم پیش سرد مجهز گردیده است، موردی از این بیماری در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده است.


 وی افزود: ویروس عامل بیماری تب کریمه-کنگو، در صورتی که گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای 0 تا 4  قرار گیرد، از بین می‌رود و تمام گوشت‌های عرضه شده سالم و بهداشتی خواهد بود.


دکتر بهداد یکی دیگر از وظایف دامپزشکی را نظارت‌های بهداشتی و شرعی بر ذبح دامها عنوان کرد و گفت: در تمام کشتارگاه‌ها مسوول فنی بهداشتی و روحانی ناظر بر ذبح شرح وجود دارد و تمام گوشت‌هایی که با مهر دامپزشکی در مراکز عرضه مجاز و تحت نظارت دامپزشکی عرضه می‌شوند سالم و بهداشتی بوده و مردم هنگام خرید به هیچ عنوان نگران نباشند.


وی، ممنوعیت خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای از پیش آماده شده را اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه گوشت چرخ‌کرده از پیش آماده شده که در برخی مراکز عرضه و قصابیهابه فروش می‌رسد به هیچ‌وجه مورد تائید دامپزشکی نبوده و گوشت چرخ کرده بایستی در حضور مشتری و در معرض دید وی تهیه و عرضه شود.


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی یاد آور شد: اداره کل دامپزشکی استان نظارت بهداشتی مستمر و کاملی بر تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در قصابیها، مرغ فروشیها و رستوران‌ها دارد که نتیجه آن کشف، ضبط و معدومسازی بیش از 388 فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف از سطح مراکز عرضه در سال 95 بوده است.


 دکتر بهداد در پایان خاطر نشان کرد: در 6 ماهه اول سال‌جاری نیز ناظران بهداشتی ۳۱۴ تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی و تاریخ منقضی را از سر سفره‌های مردم جمع‌آوری کرده‌اند.

  • گروه خبری:
  • کد خبر : 202251
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه