تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1398/02/28 - 11:48
  • تعداد بازدید: 1748
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت:

به منظور پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو از خرید گوشت های فاقد لیبل دامپزشکی خودداری نمایید

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مسری، خطرناک و مهلکی است که به سادگی با رعایت نکات بهداشتی پرهیز از رفتارهای مخاطره آمیز در طی فرایند کشتار دام و خرید گوشت با برچسب شناسایی و مهمور به مهر دامپزشکی قابل پیشگیری می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد: محمدرضا متوسل الحسینی در ارتباط با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: تب كریمه كنگو بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام می باشد؛ كه از طریق دام آلوده و برخی از انواع کنه‌های دامی آلوده به ویروس، به انسان منتقل می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی می باشد و دامداران، دامپزشکان، قصابان و پرسنل کشتارگاه و حتی پزشکان وکادر پرستاری بیمارستان‌ها افراد در معرض خطر هستند؛ آموزش این افراد از جهت آنکه شرایط بهداشتی را رعایت کنند؛ بسیار مهم است و طی برنامه ریزی اداره کل دامپزشکی استان همه ساله برنامه آموزشی برای افراد در معرض خطر برگزار می شود.

نامبرده برنامه روتین دیگر دامپزشکی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری را، قطع چرخه گردش ویروس در جمعیت دامی از طریق آموزش و ترویج مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام با انجام سمپاشی اماکن دامی، استفاده از حمام ضد کنه و سموم خاص بدن دام و بهسازی جایگاه نگهداری دام‌ها، از آن جهت که محیط مناسبی برای رشد کنه ها نباشد عنوان نمود و در ادامه توضیح داد: این بیماری در بین حیوانات از طریق خونخواری انواعی از کنه‌ها از بدن دام انتقال می یابد و با توجه به آنکه کنه در زمان تولید مثل و تکثیر، ویروس را به نسل بعدی انتقال می‌دهد 
( انتقال عمودی عامل بیماری)  باعث بقای ویروس در طبیعت می شود. لذا این اقدام به کنترل جمعیت کنه و کاهش دام آلوده کمک می کند.

متوسل الحسینی گفت: با توجه به آنکه این بیماری در دام دارای علائم خاصی نمی باشد؛ در راستای پیشگیری از انتقال بیماری به انسان، اجرای طرح پیش سرد گذاری لاشه ها صورت گرفته و گوشت قرمزی که در کشتارگاه استحصال می شود به مدت 24 ساعت در سردخانه کشتارگاه نگهداری و سپس به بازار عرضه می گردد. که طی این فرایند اغلب عوامل بیماریزای قابل انتقال ازگوشت به انسان ، ازجمله ویروس این بیماری در لاشه از بین می‌رود.

متوسل الحسینی وضعیت استان از نظر بیماری طی سال های گذشته را خوب ارزیابی کرد و افزود: با برنامه ریزی و پیشگیری های صورت گرفته وهمکاری‌های خوب بین بخشی از سال 1389 تاکنون مورد دیگری از تلفات انسانی در استان رخ نداده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد در پایان اشاره به همشهریان گفت: با توجه به آنکه احتمال آلودگی دام وجود دارد از کشتار دام در منازل خودداری و گوشت مصرفی خود را از مراكز معتبر ، با برچسب و ممهور به مهر دامپزشكی تهیه نمایند.

  • گروه خبری: اخبار استان,آموزش و ترویج
  • کد خبر : 129976
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه