تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1401/03/01 - 15:11
  • تعداد بازدید: 416
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دامداران در فصل بهار بیماری‌های انگلی بویژه بیماری CCHF را جدی بگیرند

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی درمیان، دکتر ذوالفقاری سرپرست شبکه گفته است مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی بدن دام(انواع کنه، شپش، مگس‌ها و...) و پیشگیری از بیماری‌های دامی، از برنامه‌های مهم دامپزشکی در فصل بهار است. بروز بیماری‌های انگلی در این فصل علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت دام، موجب خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری می‌شود.

انگل‌های دامی علاوه بر کاهش بازدهی دام، باعث ایجاد بیماری‌های پوستی، کم خونی، لاغری، کاهش رشد دام، انتقال عوامل بیماریزا و خسارت به صنعت دامپروری می‌شوند.

بیماری‌هایی که احتمال شیوع آن در فصل گرما در دامداری‌ها وجود دارد شامل تیلریوز، بابزیوز، هیداتیدوز(کیست‌ انگلی)، کپلک و نیز بیماری‌‌های مشترک میان انسان و دام از جمله تب خونریزی‌ دهنده کریمه- کنگو است.

ذوالفقاری با اشاره به ابتلای دو نفر در استان سیستان و بلوچستان به بیماری تب کریمه- کنگو، مواردی را به شرح زیر برای رعایت در فصل گرما و ماه‌های پرخطر از نظر آغاز فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه‌ها، یاد آور شده است:

- لازم است از تماس غیر ضروری با دام زنده خودداری شود.

- از مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیر مجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه دام تهیه و در چرخه مصرف وارد می‌شوند، جداً خودداری شود.

- هنگام خرید گوشت قرمز، از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان کامل حاصل شود.

- فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز از مراکز  تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه شود.

- نسبت به سمپاشی اماکن دامی و حمام دادن دام‌ها به‌منظور مبارزه با بیماری تب کریمه- کنگو اقدام فوری صورت گیرد.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 286391
کلمات کلیدی
tehrani تهرانی

tehrani تهرانی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه