تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1399/06/06 - 02:41
  • تعداد بازدید: 1705
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای در مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی الزامی است

به گزارش روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان بهار، دکتر بهزاد صادقی رئیس اداره دامپزشکی این شهرستان گفت: عدم رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیران و پرسنل شاغل در واحدهای پرورشی، بویژه مزارع مرغ تخمگذار، می‌تواند سبب بروز خسارت سنگین ناشی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شود.

وی در ادامه اظهار داشت: ضروری است بویژه پرورش دهندگان مزارع مرغ تخمگذار، مادر و بوقلمون، در این خصوص به مواردی همچون وقوع هرگونه تلفات غیرعادی، افت مصرف آب و دان و یا افت تولید، قبل از هر چیز به بیماری آنفلوانزا مشكوك شوند و ضمن تشدید ضوابط قرنطینه‌ای نسبت به اعلام سریع مورد به اداره دامپزشكی شهرستان اقدام كنند.

پرندگان آبزی، بومی و آزاد پرواز در هر فصلی از سال می‌توانند حامل ویروس آنفلوانزا باشند و در صورت تماس مستقیم یا غیر مستقیم، سبب انتقال بیماری به واحد مرغداری شوند.

دکتر بهزاد صادقی در ادامه با اشاره به این که مواد آلی، بویژه كود، سبب افزایش پایداری ویروس در محیط می‌شوند، افزود: حتی قوی‌ترین ضد عفونی كننده‌ها نمی‌توانند ویروس را در حضور مواد آلی از بین ببرند؛ بنابراین لازم است نسبت به پاك سازی مرغداری و رعایت اصول قرنطینه در زمان انتقال كود، توجه كامل صورت گیرد.

این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل گسترش بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوانزا، برونشیت و نیوکاسل، الزام به سرپوشیده کردن محل دپوی کود مرغی به منظور عدم دسترسی پرندگان آزاد پرواز، و عدم جابه‌جایی كود بدون فرآیند سالم سازی است.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 255116
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه