تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1402/08/16 - 13:28
  • تعداد بازدید: 403
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مشمشه، تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان اسب

مشمشه بیماری مشترک میان انسان و حیوان است که بیشتر در تک‌سمی‌ها بویژه اسب مشاهده می‌شود.

دکتر طاهره عظیم پور تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان غیر بهداشتی را باعث ایجاد زمینه بروز این بیماری دانسته و در باره روند بیماری در تک سمیان گفته است مشمشه می‌تواند به سه شکل حاد با علائم شدید تنفسی، تورم غده‌های لنفاوی و طناب لنفی، شکل مزمن با علائم بیماری در پوست و بینی، شکل مخفی (بدون علائم بالینی و تنها ابتلای ریه‌ها) بروز کند. شکل حــاد بیماری بیشتر در الاغ و قاطـــر اتفاق می‌افتد و نشانه‌های آن اغلب تب بالا و علائم تنفسی است.

وی ذرات تنفسی معلق در هوا و همچنین خوردن غذا یا آب آلوده به ترشحات تنفسی یا زخم‌های عفونی حیوان بیمار را شایع‌ترین راه انتقال عنوان کرده و افزوده است کسانی که با حیوان مبتلا و  بافت‌های آن در تماس هستند باید اصول بهداشتی پیشگیرانه را جدی بگیرند.

دکتر طاهره عظیم پور با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خونگیری و آزمایش سرمی برای تشخیص مشمشه در اسب گفته است به ‌منظور بررسی بیماری مشترک مشمشه، نمونه‌گیری از تک سمیان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در صورت تأیید بیماری، اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع آن صورت می‌گیرد.

وی سرفه، ریزش ترشحات چرکی از بینی و زخم مخاط بینی را از جمله علائم آشکار بیماری مشمشه در دام برشمرده و از کلیه پرورش‌دهندگان اسب خواسته است در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

منبع: پرتال اداره کل دامپزشکی استان یزد

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 310218
کلمات کلیدی
tehrani تهرانی

tehrani تهرانی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه