تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1399/07/29 - 01:25
  • تعداد بازدید: 1416
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

هشدار نسبت به شیوع بیماری تب برفكی

با توجه به آغاز فصل سرما دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، دکتر سعید رحیمی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: با توجه به گذشت پنج تا ۶ ماه از آخرین مرحله واکسیناسیون تب برفکی، کاهش ایمنی دام‌ها علیه این بیماری، آغاز فصل سرما و افزایش گردش ویروس در طبیعت نیاز است دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری در استان نسبت به ایمن‌سازی گله‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در سال جاری به صورت بهادار است و با توجه به ارزش دام و هزینه درمان بیماری، در صورت ابتلای احتمالی، بسیار ناچیز است؛ توصیه می شود دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری اقدام کنند.

دکتر سعید رحیمی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی مسری دام است که شیوع آن خسارت‌های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد.

وی افزود: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام‌هایشان را جدی بگیرند و از نقل و انتقال دام به‌صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

رحیمی در باره‌ی نشانه‌های بیماری گفت: بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم‌ و تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از جمله علائم بیماری تب برفکی است و شیوع این بیماری در بین دام‌ها با کاهش شدید تولید شیر و گوشت و لاغری مفرط همراه است.

وی یادآورشد: 103 هزار رأس دام سنگین و 430 هزار رأس دام سبک در 6 ماه اول امسال در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 256836
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه