تلفن: 021-88953400-3
ایمیل: info@ivo.ir
کد پستی: 1431684965
  • 1399/06/06 - 02:29
  • تعداد بازدید: 5104
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اقدامات لازم برای پیشگیری ازبیماری تب خونریزی دهنده كریمه- كنگو

به گزارش روابط عمومی اداره كل دامپزشكی استان تهران، سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی استان گفت: با توجه به فصل تکثیر و فعالیت کنه‌ها و احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده كریمه- كنگو، از عموم شهروندان در خواست می‌شود با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

  وی افزود: تب کریمه- کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تبدار و خونریزی دهنده‌ است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود؛ بنابراین لازم است دامداران، کارگران، ذابحین و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام بیشتر از دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

این مقام مسئول گفت: دامداران از انتقال، و خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به‌طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له ‌کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

  دكترمجید محمدیان تصریح کرد: شهروندان از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری كنند و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی، حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای 0 تا 4 درجه یخچال نگهداری کنند.

 وی خریداری آلایش خوراکی دامی شامل دل، جگر و قلوه به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضاست را از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری تب كریمه- كنگو دانست و توصیه کرد از خرید آن‌ها به‌صورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیرمجاز دام جداً خودداری شود زیرا این آلایش‌ها در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

 دکتر مجید محمدیان رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و آلایش دامی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و از عموم شهروندان استان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه، مراتب را از طریق تماس با سامانه ملی رسیدگی به شكایات سازمان دامپزشكی ۱۵۱۲ و یا از طریق ادارات دامپزشكی شهرستان‌ها گزارش دهند.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 255115
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه