• 1398/12/26 - 08:38
  • تعداد بازدید: 588
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تاکید بررعایت موازین بهداشتی در تهیه فرآورده های خام دامی

در راستای مقابله با مخاطرات بهداشتی ناشی از آلودگی های میکروبی نظیر کرونا ویروس از طریق فرآورده های خام دامی، مصوبات جلسه هماهنگی اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی و تشکل های مربوطه در 11 بند تصویب و جهت اجرا ابلاغ گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی ، دکتر کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی استان ، بر رعایت اقدامات بهداشتی جهت  پیشگیری از هر گونه  مخاطرات با هدف مقابله با مخاطره بهداشتی ناشی از آلودگی‌های میکروبی (نظیر کروناویروس) از طریق فرآورده‌های خام دامی بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی تاکید کرد .

 دکتر داهیم با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه بهداشتی همواره به صورت معمول در کشتارگاه های دام و طیور و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان اجرا می شود  افزود: با توجه به افزایش احتمال گسترش بیماری های  ویروسی  و حفظ بهداشت عمومی جامعه  ، دستورالعمل اجرایی برای تشدید رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاهها و مراکز عرضه در  سطح استان  صادر و درحال اجراست.

 وی گفت : اقدامات اجرایی و توصیه های بهداشتی لازم جهت پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان در 11 بند جهت تشدید اقدامات نظارت بهداشتی برای رفاه حال مردم  در سازمان دامپزشکی کشور تصویب شد و توسط  رئیس سازمان دامپزشکی کشور جهت اجرا ابلاغ گردید.

 مدیر کل دامپزشکی استان گفت : بر اساس این مصوبه، مقرر گردیده است ضمن هماهنگی‌های لازم بین بخشی و همکاری تشکلهای صنفی ذیربط، اهتمام خاص در اجرای مصوبات به عمل آید و گزارش اقدامات بصورت هفتگی به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردد.

مصوبات ابلاغی این جلسه جهت اجرا به شرح زیر است:

  1. -      ممنوعیت هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه كباب و شنیسل، طعم‌دار نمودن و ... در مراكز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحدهای صنفی، غرف میادین میوه و تره بار به دلیل انتقال عوامل بیماریزا و آلودگی‌های متقاطع مورد تایید و تأكید قرار گرفت. مقرر گردید سازمان دامپزشكی کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و اتاق اصناف در این‌خصوص اقدام نماید.
  2. -      مراكز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی صرفاً مجاز به عرضه فرآورده‌های مذكور به صورت بسته‌بندی شده در كشتارگاههای صنعتی و یا مراكز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراكز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره ای (صرفاً جهت عرضه در همان مركز) هستند.
  3. -       كشتارگاه‌های صنعتی طیور و مراكز قطعه بندی و بسته‌بندی مجاز، متعهد به تأمین نیاز واقعی جامعه از نظر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی بسته بندی شده و شناسنامه دار هستند.
  4. -       اقدامات جدی برای عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده در مراکز و فروشگاهها بر اساس برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ با همکاری تشکلهای مربوطه و نظارت بر اجرای آن در مراکز عرضه (عمده فروشی و خرده فروشی) توسط انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار، انجمن صنفی عمده فروشان تخم‌مرغ، سازمان دامپزشكی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  5. -      توصیه و تاکید بر عرضه ماهی بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحدهای صنفی
  6. -      در مراكز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی، هر گونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.
  7. -      آموزشها و اطلاع‌رسانی عمومی، ترویج مصرف محصولات بهداشتی، شناسنامه‌دار و بسته‌بندی شده در رسانه ملی و جراید با همکاری تشکلهای صنفی مرتبط
  8. -      تشدید نظارتها و کنترل‌های بهداشتی (بهداشت فردی و محیطی) در اماکن دامی و مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی توسط وزارت بهداشت (در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم نامه فیمابین)، متصدیان و مسئولین فنی- بهداشتی واحدها
  9. -      ممنوعیت و برخورد با عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودروهای سیار و کنار جاده‌ای توسط سازمان دامپزشكی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم‌نامه فیمابین
  10. -  انجمن صنفی کارفرمایان صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور و تشکلهای کشتارگاههای دام و طیور متعهد به ارتقاء کیفیت محصولات بسته‌بندی شده و نظارتهای مستمر برتولید و عرضه محصولات است.
  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 250385
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه