• 1398/08/13 - 10:09
  • تعداد بازدید: 564
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با حضور مقامات عالی استان :

طرح ملی فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان اردبیل آغاز شد

طرح ملی فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل روز شنبه 11 آبان ماه طی مراسمی با حضور فرماندار شهرستان نمین ، فرمانده بسیج سازندگی ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل دامپزشکی و جمعی از مقامات عالی استان در روستای خانکندی شهرستان نمین در استان اردبیل آغاز شد.

طرح ملی فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل روز شنبه 11 آبان ماه طی مراسمی با حضور فرماندار شهرستان نمین ، فرمانده بسیج سازندگی ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل دامپزشکی و جمعی از مقامات عالی استان در روستای خانکندی شهرستان نمین در استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ؛ مدیرکل دامپزشکی در مراسم آغاز اجرای این طرح گفت : این طرح به صورت رایگان و در تمامی روستاهای استان با اولویت روستاهای مناطق پر خطر و پر تراکم از نظر تعداد فارمهای صنعتی در جمعیت طیور بومی ، روستایی و خانگی  اجراء می شود.

بـه گـزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان : دکتر صادق صالحی با اشاره به اینکه با تمهیدات انجام شده و پیگیریهای صورت گرفته واکسن اجرای این طرح به اندازه کافی تامین شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد یادآور شد پیش بینی می شود در فاز اول اجرای این طرح بیش از 500 هزار قطعه طیور بومی و خانگی به روش آشامیدنی واکسینه شوند.

این مقام مسئول دامپزشکی بر ضرورت همکاری روستائیان با اکیپهای دامپزشکی تاکید کرد و افزود : این طرح با همکاری بسیج سازندگی و در سه فاز با فواصل زمانی 4 ماه انجام می شود.

دکتر صالحی با بیان اینکه این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونـــق تولید انجام می گیرد ، افزایش تولید و کمک به معیشت روستائیان ، بالابردن سطح مصونیت و ایمنی در جمعیت طیور بومی و کنترل و پیشگیری از بیمـــاری نیوکاسل و کاهش خطر انتقال آلودگی به طیور صنعتی را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود :  ایـجاد آمـادگـــی و هماهنگی اکیپها در شرایط خاص ، حفظ ذخایر ژنتیکی طیور بومی و خانگی و مقابله با تهدیدات بیوتروریسم از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مـدیـر کــل دامپــزشکی استان در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای این طرح گفت: طیور بومی و خانگی کانون شیوع بیماری نـیوکـاسـل و مخزن ویروس این بیماری هستند و به صورت بالقوه می توانند باعث انتشار و اشاعه بیماری به مزارع طیور صنعتی شوند بنابراین کنترل بیماری در آنها از اهمیت خاصی بـرخوردار بوده و با اجرای این طرح مصونیت و ایمنی در طیور بومی و روستائی ایجاد می شود.

دکـــتر صالحی از انعکاس مناسب اجرای این طرح در رسانه ها بویژه رسانه ملی و استانی در راستای اطلاع رسانی تقدیر و تشکر کرد و افـزود: در سایه این اطلاع رسانی ها زمینه مناسبی برای همکاری روستائیان با اکیپهای دامپزشکی و بسیج سازندگی فراهم شد.

در ایــن مــراسـم فرماندار شهرستان نمین با اشاره به اهمیت موضوع مقابله با بیماری نیوکاسل در طیور بومی استان ، آموزش و پیشگـــیری را اولیــن و مهمــتریـن قدم در برخورد با بیماریهای دام و طیور عنوان کرد و افزود : امروز این مهم با اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی و روستایی در استان اجرا می شود.

عاطف ناصری با تأکید بر اهـمیت و حساسیت واکسیناسیون طیور بومی و نقش آن در افزایش تولیدات طیور استان اعم از صنعتی و سنتی از اداره کــل دامپزشکی به عنوان متولی و از فرماندهی بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی در همکاری اجرای این طرح با دامپزشکی تقدیر و تشکر کرد.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 245567
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه