• 1398/07/28 - 11:05
  • تعداد بازدید: 418
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

فعالیت هدفمند دامپزشکی محور تامین امنیت و سلامت غذایی مردم است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تامین امنیت و سلامت غذایی مردم در گروی فعالیت گسترده دامپزشکی است که باید در لایه‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، آیت الله قربان‌علی دری نجف آبادی روز شنبه در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی  افزود: برای تحقق امنیت غذایی در جامعه باید امکان ردیابی بهداشتی فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره با جدیت هر چه تمامتر از سوی این اداره کل دنبال شود.

دری‌نجف‌آبادی بیان کرد: پس از رشته پزشکی و بهداشت و درمان، رشته دامپزشکی یکی از حساس‌ترین و کارآمدترین رشته‌ها است، ممکن است از نظر امتیاز و حقوق و درآمد شرایط بسیار خوبی نداشته باشد اما ارزش کاری آن بسیار بالا است، می‌توان گفت بخش عظیمی از اقتصاد بخش کشاورزی مربوط به دام و فرآورده‌ها بخش دام باشد، شاید بتوان گفت 5 درصد از اقتصاد ملی در این بخش است.

وی ادامه داد: دامپزشکی تنها به معنای درمان بیماری در دام نیست بلکه نقش مهمی در بهداشت و سلامت جامعه دارد و باید با گسترش دامنه نظارت بر فعالیت دامداران، کشاورزان و کارخانجات مرتبط با این حوزه، نسبت به وجود مواد غذایی دامی و لبنی در جامعه توجه ویژه  شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی پیشگیری از بیماری های دامی را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و دام رعایت نکات بهداشتی تنها راه پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری ها است.

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی باید تمهیداتی بیندیشد تا مردم از لبنیات پاستوریزه و فرآورده های خام دامی بویژه گوشت قرمز و سفید مورد تایید این نهاد، استفاده کنند.

وی گفت: سالانه بخش قابل توجهی از سرمایه ملی در زمینه واردات دارو هزینه می شود که سازمان دامپزشکی می تواند با برنامه‌ریزی‌های مدون و بهره‌گیری از نیروهای توانمند نسبت به تولید داروهای مورد نیاز خود اقدام وعلاوه بر تامین بازار داخل گام مهمی در صادرات این بخش نیز بردارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: راه‌اندازی واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی، آموزش همگانی به خصوص دامداران و کشاورزان و کادرسازی هوشمندانه و بهره‌گیری از نیروهای توانمند و با انگیزه از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی است و در صورت بی توجهی به هر یک از این موارد مهم سلامت و امنیت غذایی جامعه به خطر می افتد.

آیت الله دری نجف آبادی تاکید کرد: با توجه به توطئه‌های دشمنان ایران اسلامی در جهان و منطقه، دایره دامپزشکی کشور باید نسبت به پیشگیری از انتقال بیماری‌های دامی از مرزهای مختلف کشور توجه‌ویژه داشته باشد و با نظارت گسترده توطئه‌های احتمالی دشمنان در این بخش را خنثی کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: هم اکنون ۱۷ هزار راس دام سنگین در استان آماده کشتار هستند که به دلیل کسادی بازار و ناتوانی مردم در خرید، امکان کشتار آنها نیست.

محسن شانقی افزود: طرح ملی مقابله با بیماری نیوکاسل مرغ‌های بومی همزمان با نقاط مختلف کشور در استان مرکزی کلید خورده و تا کنون ۴۷۵ هزار واکسن این بیماری وارد استان شده است.

وی یادآوری کرد: در ارزیابی کشتارگاه‌های مختلف کشور ۲ کشتارگاه استان مرکزی رتبه A و سه کشتارگاه نیز رتبه B دریافت کردند.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 245107
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه