• 1398/11/16 - 10:29
  • تعداد بازدید: 602
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
«دکتر محمد جانباز» مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اعلام کرد:

نتیجه آزمایش شترهای جاسک به کروناویروس ((مرس)) منفی بود

- نتیجه آزمایش و نمونه برداری از شترهای منطقه جاسک به ویروس کرونا ((مرس)) منفی بوده است. ابتدا ۳۰ نفر شتر (که آماده برای کشتار بودند) جهت مشخص شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه کنترل و پایش دامی آزمایش شدند که جواب اولیه تعدادی از آن‌ها مثبت بود.
- بلافاصله بعد از تشخیص تعدادی از شترها به ویروس کرونا، نشست استانی با دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری هرمزگان، بهداشت و درمان و علوم پزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد و هشدارهای لازم جهت پیش بینی سرایت این ویروس به انسان‌ها و مواجه با خطر انسانی داده شد.
- این شترها برای آزمایش‌های بعدی قرنطینه شدند و خوشبختانه با توجه به اینکه این ویروس در دام‌ها زودگذر بوده، بعد از ۲۱ روز مجدد این نمونه برداری‌ها صورت گرفت که روز گذشته (یکشنبه ۱۳بهمن) نتیجه نهایی همه آزمایش‌های صورت گرفته ((منفی)) اعلام شد.
- ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در منطقه جاسک بوده و ربطی به کروناویروس موجود در چین ندارد. ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل ((مرس)) و ((سارس)) باشد و ممکن است تنها در حیوانات بیماری‌زا باشند.
- ویروس کرونا در شترها از لحاظ ژنی و جهشی ((متفاوت از کرونا ویروس چین بوده)) ولی درعین حال گزارش هایی به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان داده شده که از کسانی که مرتبط  با انسان ها یا دام های مشکوک به کرونا باشند، آزمایش‌های اولیه صورت گیرد و آموزش‌های لازم در دستور کار باشد.
- برای حل شدن قضیه ویروس کرونا در شترها، محدودیت در جابه‌جایی و حمل آنها اعلام شده است و مهم‌ترین اقدام جهت کنترل این بیماری هویت‌دار کردن دام‌هاست.
- از دام‌های بومی منطقه اطمینان خاطر بیشتری داریم که به این ویروس مبتلا نیستند اما برای همه دام‌ها روند پایش و مراقبت در دستور کار است و دام‌های داشتی نیز به صورت رندوم نمونه برداری خواهند شد.
- اکنون جهت کنترل و پایش ویروس کرونا، واردات دام زنده از کشورهای خارجی نداریم و تنها به صورت گوشت منجمد است. این بحث وجود دارد که احتمال بیماری در دام بیشتر به‌خاطر این است که دام‌ها به صورت غیرمجاز وارد کشور یا استان شده باشند که باید چارچوب‌های نظارتی و حمل و نقلی، بیشتر شود و نخستین مرحله در این راستا هویت دار کردن دام‌هاست.
- ویروس کرونا مرس در شترها علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، اما درصورت انتقال به انسان، علایم خاصی همچون تب و لرز، سرفه و تنگی نفس ایجاد می‌کند و حتی خطر مرگ و میر را به دنبال دارد.
- کروناویروس مرس و سارس که شترها عامل انتقال اولیه آن هستند، امکان سرایت به انسان را دارد که این ویروس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان و سپس در استان کرمان به علت واردات دامی مشاهده شد که متفاوت از کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ چین است.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 249022
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه