• 1402/03/24 - 12:06
  • تعداد بازدید: 791
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدیر کل حوزه ریاست، حقوقی و ارزیابی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور

جهاد دامپزشکی و برگزاری اردوهای جهادی مهمترین بخش سند راهبردی و توسعه سازمان دامپزشکی کشور است

مدیر کل دفتر حوزه ریاست سازمان دامپزشکی کشور در نخستین همایش بازنگری ماموریت‌های بازرسان و ارزیابان سازمان دامپزشکی کشور در ساری با بیان این که ارزیابی و عملکرد این سازمان به صورت مستقیم روی سفره مردم اثرگذار است، گفت: همسو با9 این رویکرد چهار هزار دامپزشک در مقابله با ۸۴۰ بیماری مشترک بین انسان و دام شبانه روزی پای کار هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور مهندس منصور بنیاب مدیر کل حوزه ریاست، حقوقی و ارزیابی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در همایش سراسری بازرسان، کارشناسان ارزیابی عملکرد و مسؤولان واحد حقوقی ادارات کل دامپزشکی استان‌های کشور در ساری افزود: امروز با حمایت دولت برای تضمین سلامت محصولات غذایی، فعالیت دامپزشکان در حمایت از دامداران به خصوص دامداران و عشایر محروم با روحیه جهادی دوچندان شده است.

وی مبارزه با بیماری مشترک انسان و دام، انجام واکسیناسیون دام‌ها، تأمین و تضمین سلامت محصولات غذایی را از مأموریت‌های دامپزشکی عنوان کرد و گفت: ۸۴۰ بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد، در شرایطی که با مشکلات انجام واکسیناسیون دام، کمبود واکسن و دارو مواجه هستیم، تیم‌های عملیاتی و محدودیت‌های منابع نیز وجود دارد، اما با حمایت دولت و همکاری سپاه پاسداران مأموریت‌های دامپزشکی به درستی در حال اجرا است.

وی بهترین نسخه علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام را اجرای طرح اردوی جهادی واکسیناسیون طبق تفاهم نامه با سپاه پاسداران دانست و بیان داشت: اکنون چهار هزار دامپزشک در تمامی استان‌های کشور مقابله با بیماری‌های دامی را انجام می‌دهند.

مدیر کل دفتر حوزه ریاست سازمان دامپزشکی کشور، پشتیبانی بسیج، سپاه، جهاد کشاورزی و دامپزشکی را در اجرای مقابله با بیماری‌های دامی را ضروری و مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: اکنون تمامی خدمات رایگان به روستاییان و عشایر ارائه می‌شود.

وی اجرای واکسیناسیون، سمپاشی بدن دام، جایگاه دام را از مهمترین خدمات دامپزشکی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل ارزیابی و عملکردهای کارشناسان این سازمان در سطح کشور محوری است.

بنیاب با بیان اینکه دامپزشکی در آستانه صد سالگی قرار گرفته است، اظهار داشت: امروز دارو ها و واکسن‌ها در تضمین سلامت دام کشور رایگان شده است.

وی با ذکر این نکته که خدمات سازمان دامپزشکی از حالت سنتی خارج شده است، تصریح کرد: همه باید پاسدار صنعت دامپزشکی باشیم.از دامپزشکی به عنوان علم شناخت و پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان نام برده می‌شود و بر پایه اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ هدف نهایی دامپزشکی، تأمین مواد غذایی و بهداشت انسان، به شمار می‌رود.

وی گفت : اجرای طرح‌های واکسیناسیون علیه تب برفکی، واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل، پیگیری و مراقبت از شیوع احتمالی تب مالت و شناسایی احتمال وجود کانون بیماری آنفلوانزای مرغی همواره و در طی سال توسط سازمان دامپزشکی اجرا، رصد و پایش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در قانون سازمان دامپزشکی کلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبورعسل، کرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود و مقصود از کنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است که از لحاظ پیشگیری و مبارزه با امراض دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام لازم و ضروری است.

مهندس بنیاب گفت : بررسی بیماری‌های دامی، تأمین بهداشت دام از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه گیرو قرنطینه‌ای دام، همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک، نظارت بهداشتی چراگاهها، مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام و نظارت بر ورود و فروش انواع دارو، سرم واکسن از جمله وظایف دامپزشکی است.

  • گروه خبری: اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 303198
کلمات کلیدی
حامد فاضلی

حامد فاضلی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه