• 1403/03/22 - 08:40
  • تعداد بازدید: 267
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دامپزشکان و پیرادامپزشکان نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارند

 
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر رضا اسدی مدیرکل دفتربهداشت و مدیریت بیماریهای دامی این سازمان گفت: دامپزشکان نیروهای کار توسعه یافته هستند.

وی گفت : دامپزشکان و پیرادامپزشکان امروزی ، افرادی هستند که برای حفاظت از بهداشت حیوانات و انسانها آموزش دیده اند. آنها سخت کار می کنند تا نیازهای بهداشتی حیوانات را برطرف کنند. دامپزشکان همچنین نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست، تحقیقات، کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی و بهداشت عمومی دارند. حوزه های شغلی برای دامپزشکان و سایر رده های وابسته شامل حوزه‌های متنوعی مانند کارکردهای بالینی، آموزش و تحقیق، مراقبت و نظارت ، بهداشت عمومی و سایر خدمات مرتبط می‌شود.

وی گفت: دامپزشکان در بخش کنترل و پیشگیری و تشخیص و درمان بیماریهای دامی و زئونوز در بخش دولتی یا خصوصی فعالیت می کنند و مراقبت های دامپزشکی را برای طیف گسترده ای از گونه های دامی ارائه می دهند. برخی از آنها بصورت انحصاری بر حیوانات خانگی و برخی دیگر بصورت تخصصی بر دام بزرگ و بعضی منحصرا بر آبزیان و یا حیات وحش کار می کنند و البته بسیاری از دامپزشکان بر ترکیبی از گونه ها متمرکز هستند . برخی از دامپزشکان فعالیت خود را محدود به مراقبت از حیوانات مزرعه و دامداری می کنند و به صاحبان آنها در مورد نحوه بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی توصیه می کنند از طرفی دامپزشکان در دانشگاهها به دانشجویان دامپزشکی و سایر متخصصان رشته های دامپزشکی آموزش می دهند.

دکتررضا اسدی افزود : دامپزشکان همواره در حال یافتن راه های جدیدی برای کنترل و پیشگیری، تشخیص، درمان اختلالات در حوزه بهداشت حیوانات هستند از طرفی این دامپزشکان هستند که همواره کمک های مهمی به سلامت انسانها می کنند به عنوان مثال، دامپزشکان به اکتشافاتی دست یافتند که به کنترل مالاریا و تب زرد و... کمک کرد ، معمای بوتولیسم را حل کردند ، یک داروی ضد انعقاد برای درمان برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی تولید کردند و علت عفونت ویروس نیل غربی را شناسایی کردند . آنها همچنین تکنیک هایی مانند اندام مصنوعی دائمی و درمان های جدید برای بیماری های مفصلی و استخوان های شکسته را توسعه و اصلاح کردند.

وی خاطرنشان کرد : دامپزشکان در توسعه و آزمایش واکسن های جدید برای ایمنی و اثربخشی نظارت می کنند. دامپزشکان همچنین مسئول اجرای قوانین انسان دوستانه برای درمان حیوانات اهلی و حیات و حش ، حفاظت از بهداشت دامداری از طریق مراقبت بر بیماری ها و جلوگیری از گسترش بیماری های دامی هستند. دامپزشکان به عنوان اپیدمیولوژیست در سازمان‌های دولتی و خصوصی و مراکز آموزش عالی نیز فعالیت می‌کنند که در این حوزه شیوع بیماری‌های دامی و انسانی مانند بیماری‌های با منشاء مواد غذایی و هاری و سایر بیماریها را بررسی می‌کنند.

دکتر رضا اسدی در ادامه گفت : بلایای طبیعی و انسانی خطرات قابل توجهی برای حیوانات و انسان ها به همراه دارد و در اینخصوص نیز دامپزشکان و پیرادامپزشکان نقش حیاتی در کمک به جوامع برای آماده شدن و بهبودی از بلایا دارند. دامپزشکان و پیرادامپزشکان امروزی به شدت به حفاظت از بهداشت حیوانات اهلی و حیات وحش و همچنین انسانها کمک می کنند . افراد شاغل در دامپزشکی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی ذهنی پرسشگر و قدرت مشاهده دقیق دارند. آنها با حیوانات مختلف سروکار دارند و همواره با صاحبان دامها ملاقات می کنند، صحبت می کنند و با علاقه در حوزه کاری خود فعالیت می کنند و اصولا به حقوق حیوانات و تکالیف خود آشنا هستند .
 
 
 
 
  • گروه خبری: دفتر بهداشت و مديريت بيماري\u200Cهاي دامي,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 320802
کلمات کلیدی
حامد فاضلی

حامد فاضلی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه