• 1398/11/17 - 17:44
  • تعداد بازدید: 1083
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

افتتاح 46 طرح کشاورزی خراسان شمالی با حضور رئیس سازمان دامپزشکی

در پنجمین روز دهه فجر 98 با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی، 46 طرح کشاورزی و دامی با سرمایه گذاری 203 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم 336 نفر، بهره برداری شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، دکتر علیرضا رفیعی پور که به نمایندگی از مقام عالی وزارت جهادکشاورزی برای گشایش پروژه های دهه فجر به این استان سفر کرده بود، با اشاره به شرایط دشوار مالی کشور و تنگناهای ناشی از تحریم های ظالمانه، افتتاح هزاران طرح و پروژه در این ایام در سراسر کشور به کمک تسهیلات کم بهره در دولت تدبیر و امید را مایه مباهات دانست و آن را مرهون خون شهدای گرانقدر از سال 1357 تاکنون توصیف کرد. وی در آیین بهره برداری پروژه آبیاری نوین 75 هکتاری(به نمایندگی از 705 هکتار طرح های آبیاری تحت فشار در استان) که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و شماری از مدیران استانی و شهرستان برگزار شد، مدیریت منابع آب را اصلی ضروری خواند و از اهتمام دولت به تخصیص اعتبارات ملی و استانی به این بخش خبر داد. وی در مراسم بهره برداری طرح هزار رأسی بره پرواری در روستای حسین آباد شیروان هم با اشاره به ظرفیت استان خراسان شمالی در توسعه طرح های پرورش دام سبک گفت: اشتغالزایی در بخش صنعت به سرمایه گذاری های هنگفت نیاز دارد، در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی، افراد با نگهداری 10 تا 15 رأس دام سبک یا یک گاو شیری می توانند درآمدی معادل یک کارمند داشته باشند.

وی تداوم این قبیل طرح ها و اشتغالزایی آن ها را مهم خواند و تصریح کرد: در حالی که به دلیل وابستگی کشور به درآمدهای نفتی دچار مشکل شده ایم، هر محموعه کشاورزی یا دامی می تواند جایگزین یک چاه نفت باشد و دولت هم از این طرح ها حمایت و پشتیبانی می کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم کلنگ زنی هم زمان واحد مرغ تخمگذار صدهزار قطعه ای، واحد 4 هزار رأسی گوسفند داشتی و یک گلخانه یک هکتاری نیز تصریح کرد: توسعه گلخانه ها و مگافارم های طیور جزو اولویت های وزارت جهادکشاورزی است.

دکتر رفیعی پور با بیان این که این وزارتخانه برای حمایت از امنیت غذایی و مصرف کنندگان، بیشترین یارانه را به تولیدکنندگان می پردازد، خاطرنشان کرد: امسال یک و نیم میلیارد دلار برای تامین دارو، سموم، واکسن ها و نهاده های کشاورزی و دام و طیور اختصاص یافت. بازدید از مرکز اصلاح نژاد گوسفند کردی در شیروان و گفت و گو با مدیران و کارشناسان این مرکز، از دیگر برنامه های رئیس سازمان دامپزشکی در این روز بود.

دکتر رفیعی پور در مصاحبه با خبرنگاران استان نیز طرح های افتتاحی این روز را به حوزه تولید پایدار مربوط دانست و گفت: بی شک توسعه صنایع وابسته به این طرح ها در آینده نزدیک محقق می شود و دولت هم با کمک های خود و ارائه تسهیلات و تامین نهاده های لازم، به این تولیدکنندگان یاری می رساند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله، با اذعان به این که این بیماری موجب تلفات 2 درصد این جمعیت پرندگان شد، گفت: با بررسی های فنی و آزمایشگاهی همکاران ما در همان 24 ساعت نخست مشخص شد که این تلفات ناشی از بیماری های آنفلوانزا یا نیوکاسل یا یک بیماری مشترک قابل انتقال به انسان نیست و سپس با کالبدگشایی و نمونه برداری های تکمیلی از محیط و آزمایش های تخصصی مشخص شد که این تلفات ناشی از رشد گونه ای میکروب بیهوازی در آب راکد مرداب بوده و بیوتوکسین حاصله موجب بوتولیسم و بروز تلفات شده است.

وی تاکید کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست باید اقدامات تکمیلی برای جلوگیری از تکرار این قبیل رخدادها اجرا شود که شامل توسعه کشت گیاهان تولیدکننده اکسیژن و آبگیری مجدد تالاب می شود.

وی درباره شیوع گونه اخیر کروناویروس هم با بیان این که برای رعابت احتیاط، ورود هر گونه دام و پرنده از کشورهای آلوده به ایران را ممنوع کرده ایم، گفت: در مکاتبه با این کشورها این موضوع را به آنان اعلام کردیم؛ ضمن این که به تقویت قرنطینه های مرزی زمینی، دریایی، ریلی و فرودگاهی پرداخته ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم چنین از تامین ارز موردنیاز برای واردات دارو، واکسن، سموم، نهاده های دام و طیور و مواد اولیه تولید آن ها به کشور هم خبر داد و گفت: در 2 سال اخیر حتی بیش از نیاز کشور، تامین ارز شد و اکنون برای 3 تا 6 ماه آینده هم ذخایر کافی داریم و جای هیچ نگرانی نیست.

وی هم چنین از جایگزینی source واکسن های وارداتی آمریکایی و اروپایی با تولیدات برخی دیگر از کشورها ازجمله کشورهای آسیایی خبر داد./

  • گروه خبری: اخبار استان,اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 249071
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه