• 1399/02/20 - 07:36
  • تعداد بازدید: 804
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری اولین همایش بیماری های مشترک بین انسان و دام با محوریت تب مالت در فیروزه

به گزارش روابط عمومی شهرستان فیروزه، همایش بیماری های مشترک بین انسان و دام با محوریت تب مالت با حضور مسئولین استانی و شهرستان در محل سالن همایش های آموزش و پرورش واقع در شهرستان فیروزه برگزار گردید.

در این همایش که به همت شبکه بهداشت و درمان شهرستان و همکاری شبکه دامپزشکی برگزار گردید، دکتر طاهری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان و دکتر خجسته پور مدیریت شبکه بهداشت و درمان فیروزه ضمن خوش آمد گویی به حاضران در همایش، گزارشی از وضعیت تب مالت در جامعه انسانی و دام شهرستان ارائه نمودند.

ابوالفضل حکیم پور فرماندار شهرستان فیروزه نیز ضمن خوش آمد گویی به مهمانان گفت: آمادگی لازم جهت همکاری و مقابله با بیماری تب مالت را داریم.

وی با اشاره به طرح پلاک کوبی دام ها و جلوگیری از قاچاق دام از این طرح حمایت کرد و افزود: در حوزه دامپزشکی با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجهیم که باید این مشکلات رفع گردد.

در ادامه دکتر شریعتی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حساسیت و بروز بیماری تب مالت برگزاری چنین همایشی را در شهرستان ضروری دانست و با اشاره به شیوع بیماری کرونا بیان کرد عمده نگرانی جامعه بهداشت از بیماری نظیر آنفولانزا بود و امروز کرونا نشان داد که بیماریهای زئونوز می توانند  اماکن مذهبی، المپیک و مشاغل را به تعطیلی بکشانند.

دکتر شریعتی بیماری تب مالت را یک بیماری هزار چهره خواند و افزود: این بیماری علائمی نظیر درد مفاصل، تب، لرز و درگیری گوارشی داشته و عشایر، دامداران، دامپزشکان و افراد شاغل در حوزه بهداشت و درمان در معرض این بیماری قرار دارند و همچنین استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه موجب بروز بیماری می گردد.

وی به دامداران توصیه نمود واکسیناسیون دام ها را در زمان لازم و با همکاری شبکه دامپزشکی انجام دهند و از جهاد کشاورزی، دهیاران، ائمه جماعت و ... خواست تا همکاری لازم در زمینه آموزش و کنترل بیماری تب مالت را داشته باشند.

در ادامه دکتر طوسی کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان به تشریح بیماری بروسلوز در دام پرداخت و اظهار داشت: بیماری بروسلوز (تب مالت) یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) محسوب می شود. عامل این بیماری گونه های مختلف باکتری بروسلا است که طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی و انسان را آلوده می کند.

وی گفت: عامل این بیماری اغلب از طریق مصرف محصولات لبنی خام و یا حرارت ندیده و پاستوریزه نشده، گوشت آلوده و تماس با ترشحات و لاشۀ دام های آلوده منتقل می شود.

وی افزود: این بیماری در دام با سقط جنین، کاهش وزن، کاهش تولید شیر و کاهش میزان باروری و یا عقیمی دام مبتلا مشخص می شود؛ هرچند که غیر اختصاصی بوده و عوامل بسیار زیادی سبب بروز این شرایط در دام ها می شوند.

دکتر طوسی ادامه داد: مهم ترین راه شناسایی آلوده بودن دام به عامل بیماری، انجام آزمایش های سرمی است که در صورت مثبت بودن پاسخ تست، دام آلوده به کشتارگاه فرستاده شده و تحت شرایط خاص ذبح می گردد.

وی بیان داشت: علاوه بر این، واکسیناسیون دام ها (گاو، گوساله، گوسفند، بز، بره و بزغاله) طبق دستورالعمل های مربوطه و واکسن های مختص به خود انجام می شود تا سبب کاهش موارد بروز و شیوع بیماری در جمعیت دامی و درنهایت در جامعه شود.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 251792
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه