• 1398/10/23 - 10:42
  • تعداد بازدید: 542
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

موردی از ابتلای طیور به آنفلوآنزای پرندگان درمرکزی گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: امسال تاکنون مورد مثبتی از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای پرورش طیور استان مرکزی گزارش نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محسن شانقی اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد و مهاجرت پرندگان از نقاط شمالی به استان، طرح تشدید پایش و اقدامات مراقبتی از طیور در برابر بیماری آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی ادامه داد: طرح تشدید پایش و مراقبت از طیور به منظور پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در مرغ داری‌های صنعتی، طیور روستایی، تالاب‌ها، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح استان در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون یک هزار و ۳۳۹ مورد بازدید از مرغ داری‌های صنعتی، دو هزار و ۵۲۷ مورد بازدید از طیور روستایی، ۲۶۵ مورد بازدید از عرضه کنندگان پرندگان زینتی و پرنده فروشی‌ها، ۳۰۴ مورد بازدید از زیستگاه پرندگان مهاجر با همکاری اداره کل محیط زیست و ۴۲۴ مورد بازدید و مراقبت نیز از کشتارگاه‌های طیور انجام گرفت که در این راستا از چهار هزار و ۶۶۰ مورد مشکوک نمونه برداری و هفت هزار و ۳۰۸ آزمایش روی این نمونه‌ها انجام شده است.

شانقی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از ابتلای به آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در استان مرکزی گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان این‌که اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون مرغ‌های تخم گذار و مادر در دستور کار این اداره کل است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون واکسیناسیون یک میلیون قطعه مرغ علیه آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در استان انجام شده است.

وی بیان داشت: واکسن جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان به تعداد کافی در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: از دیگر اقدامات پیشگیرانه بحث ممیزی واحدهای مرغ داری پیش از جوجه ریزی است که شرایط بهداشتی لازم را داشته باشند تا با مشکلی در دوره پرورش مواجه نشوند.

وی بیان داشت: مرغ داران باید نکات بهداشتی و امنیتی را به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رعایت کنند. از طرفی ارائه گزارش هر گونه تلفات به واحد دامپزشکی، جلوگیری از ورود پرندگان مهاجر به داخل مرغ داری، ضدعفونی خودروهای حمل دام و خوراک و دفن بهداشتی تلفات مرغ داری را نیز باید انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق واحدهای غیر مجاز یا افرادی که مرغ بومی به صورت دست فروشی در روستاها عرضه می‌کنند، وجود دارد که در صورت مشاهده با هماهنگی مراجع قضائی با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌پذیرد.

شانقی گفت: با تعاونی مرغ داران استان اعم از مرغ گوشتی، تخم گذار و مادر نیز به منظور آگاهی آن‌ها نسبت به بیماری آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان جلساتی برگزار شده تا اطلاعات لازم را در اختیار واحدهای مرغ داری زیر مجموعه خود قرار دهند.

وی افزود: در بحث طیور روستایی جلسات توجیهی برای دهیاران شهرستان‌ها برگزار شده است تا اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: پایش تالاب میقان به صورت هفتگی انجام می‌شود و محیط زیست نیز هر روز این پایش را انجام می‌دهد.

  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 248221
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه