• 1398/10/08 - 09:35
  • تعداد بازدید: 589
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان نمود:

واکسیناسیون بیش از چهار میلیون راس دام علیه بیماری‌های دامی

واکسیناسیون یکی از بهترین و مهم ترین روش های پیش گیری از بیماری های دامی می باشد.

یکی از خدمات اداره کل دامپزشکی استان کرمان، انجام واکسیناسیون دام ها به صورت منظم برای پیش گیری از بیماری های دامی و بیماری های مشترک می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: از جمله وظایف خطیر دامپزشکی حفاظت از سرمایه دامی، ارتقای سلامت جامعه، تضمین توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی می باشد که اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، اداره تشخیص و درمان، اداره قرنطینه و امور بین‌الملل، اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی و نیز آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص در زمینه نیل به این اهداف تلاش می‌کنند.

این مقام مسوول به بیان عملکرد اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی در نه ماهه نخست سال‌جاری پرداخت و افزود: در این مدت بیش از چهار میلیون راس دام علیه بیماری‌های دامی، مایه‌کوبی شده‌اند همچنین دو میلیون مترمربع جایگاه‌ دام و 460هزار راس دام سمپاشی شده اند.

وی بیان داشت: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام ها را درگیر می کند که این بیماری ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه است و با انجام واکسیناسیون به موقع می توان از این بیماری ها پیش گیری کرد.

وی در این رابطه افزود: بیماری‌هایی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره ‌دار و انسان قابل انتقال هستند را بیماری های مشترک می‌نامند که از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتید و تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو اشاره کرد.

دکتر رشیدی در رابطه با بیماری های مشترک اظهار داشت: این بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا صدمات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و خصوصا بهداشتی برای جامعه دارند که پیش گیری و مبارزه با آن ها از اولویت های این اداره کل می باشد.

وی گفت: با وقوع بیماری اهمیت واکسیناسیون به وضوح مشخص می گردد زیرا وقوع بیماری در میان دام ها علاوه بر مرگ و میر سبب وارد شدن خسارات زیادی به دامداران و عشایر می گردد که با انجام واکسیناسیون دوره‌ای و مستمر جمعیت دامی منطقه و کنترل و مبارزه با بیماری‌های انگلی از طریق خوراندن دارو های ضد انگلی و سمپاشی بدن و جایگاه دام، می توان به مهار بیماری های دامی و در پی آن کاهش این خسارات دست یافت.

وی با بیان اینکه بایستی اهمیت واکسن در دام ها برای افراد خصوصا دامداران مشخص گردد، افزود: واکسینه کردن دام ها سبب حفظ آن ها در مقابل بیماری ها می شود و در واقع  با انجام واکسیناسیون، ایمنی اکتسابی را در دام ایجاد می‌کنیم که این کار سبب مقاومت دام ها در مقابل آن بیماری می‌شود ضمن اینکه واکسیناسیون علاوه بر تحریک سیستم ایمنی بدن سبب رشد مناسب دام ها نیز می گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام داشت: هدف از انجام واکسیناسیون رسیدن به ایمنی مطلوب دام هاست اما اگر به دلایل مختلف مانند کم بودن سن دام، قرارگرفتن در اواخر دوران آبستنی، نیاز به تکرار واکسیناسیون و ... انجام واکسیناسیون محقق نشد، می بایست کیفیت انجام واکسیناسیون را در بالاترین حد خود نگه داشت تا سطح ایمنی قابل قبولی در دام ایجاد شود که برای تحقق این امر می بایست رعایت شرایط بهداشتی در نگهداری و حمل و تلقیح واکسن( حفظ زنجیره سرد واکسن)، دمای مناسب و استاندارد مورد نیاز واکسن، نحوه و دوز واکسن و ... توجه کرد.



  • گروه خبری: اخبار استان
  • کد خبر : 247560
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه