• 1396/08/30 - 12:00
  • تعداد بازدید: 93
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با حضور روسای شبکه های دامپزشکی شهرستان ها؛

برگزاری جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان

جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با حضور روسای شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان اصفهان در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ در ابتدای جلسه دکتر شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان ضمن توضیح مختصری از وضعیت فعلی کشورهای آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: اصفهان در سال قبل تجربه بروز این بیماری را با خود دارد و سختی ها و مشکلاتی که با آن روبرو شدند را کاملاً به یاد دارند، لذا می بایست با توجه به تجارب کسب شده از بروز مجدد این بیماری حداقل در واحدهای پرورش طیور پیشگیری نمایند.


مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به مراکز پرورش غیرمجاز افزود: این مراکز متاسفانه شرایط بهداشتی لازم، کافی و مناسبی جهت پرورش ندارند و با جوجه ریزی های غیرمجاز باعث افزایش احتمال خطر این بیماری می شوند،لذا بازدیدهای مستمر و پیگیری گزارشات واصله مردمی را در دستور کار قرار داده با چنین مواردی به شدت برخورد نمایید.


وی با تاکید بر بازدیدهای مجدد مراکز پرورش بخصوص مرغداری های تخمگذار با رعایت الزامات بهداشتی بیوسکویتی، نسبت به مشخص نمودن نقاط بحرانی اقدام نموده و تذکرات لازم در خصوص آن ارائه دهند، تصریح کرد: سعی شود در این بازدیدها مدیران واحدهای پرورش را نسبت به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس نمود و کارگران را در خصوص پیشگیری از این بیماری آگاه نمود.


دکتر موحدی آموزش و آگاهی را مهترین اصل در پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: در این کلاس های آموزشی، مدیران مراکز پرورش را توجیه نمایید که رعایت مسائل بهداشتی توسط آنها سبب می شود که کارگران نیز این مسائل را رعایت نمایند و بی توجهی به آن می تواند براحتی باعث ورود عامل بیماری به واحد پرورش و بروز بیماری شود. 


وی با اشاره به مثال هایی در خصوص انتقال عامل بیماری از واحد پرورش به واحدهای دیگر اضافه کرد: دورهمی گاه و بی گاه مدیران مراکز پرورش، انتقال دان از یک مرکز به مرکز پرورش دیگر، انتقال کارتن، شانه تخم مرغ و... بین واحدها، نگهداری مرغ های بومی، کبوتر، پرندگان زینتی و... توسط کارگران مرغداری ها، ارتباط کارگران واحدهای پرورش و... از عواملی بود که در سال گذشته بعد از درگیری واحدهای پرورش و تحقیقات کارشناسان دامپزشکی مشخص گردید، لذا مدیران واحدهای پرورش می بایست به آنها توجه خاص نمایند.


مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان ضمن تاکید بر این نکته که در کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رابطه مستقیمی با زمان دارد، خاطرنشان کرد: در آموزش های داده شده نشانه های این بیماری کاملا تشریح و اقداماتی که مدیران و کارگران واحدها در زمان مشاهده آن باید انجام دهند، تشریح گردد و هیچگونه سهل انگاری و یا تاخیر در اقدامات قابل قبول نیست.


در این جلسه که علاوه بر روسای ادارت ستادی و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها، مسئولین و کارشناسان واحدهای مدیریت و بهداشت بیماری های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم شبکه های دامپزشکی نیز حضور داشتند که به بیان دیدگاه ها و تجارب خود که در سال گذشته با آن مواجه بودند پرداختند و مواردی را در خصوص کنترل و پیشگیری از این بیماری ارائه دادند و در برخی موارد به بحث و تبادل نظر در چگونگی برخورد با این بیماری پرداخته شد.

  • گروه خبری:
  • کد خبر : 209407
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه