• 1396/12/16 - 12:00
  • تعداد بازدید: 251
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

توقیف 78 محموله غیر مجاز کود دامی و حبس تعزیری برای 12 نفر در شهرستان آباده





به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس ، دکتر فرخی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آباده  با بیان اینکه طرح تشدید کنترل مجوز بهداشتی و قرنطینه ای خودروهای حامل کود دامی در پست قرنطینه دامی آباده و مبادی ورودی و خروجی استان با همکاری پلیس راه و نیروهای انتظامی جهت بازرسی و توقیف خودروهای غیر بهداشتی و فاقد گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه ای در حال انجام است ، گفت : در راستای کنترل بهداشتی جلوگیری از انتشار بیماری های شایع در دام و طیور و مشترک بین انسان و دام از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  و تب برفکی ،220 محموله کود دام و طیور مورد بازرسی قرار گرفته است که از این تعداد 78 محموله غیر مجاز شامل 41 محموله کود مرغی و 37 محموله کود دامی  توقیف و از این تعداد پرونده 49 متخلف پس از تکمیل به مراجع قضایی ارجاع داده شد و برای 12 نفر از حاملین غیر مجاز کود دامی حکم حبس تعزیزی از دو ماه تا یکسال توسط مراجع قضایی صادر شده است .


 





 رئیس اداره دامپزشکی آباده تصریح کرد : حمل کود دام و طیور منحصراً جهت مصارف کشاورزی با نظارت و بازرسی کارشناسان اداره دامپزشکی و پس از طی دوره عقیم سازی و سالم سازی کود در محل مناسب ، توسط خودروی مخصوص  و با دریافت گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل توسط اداره دامپزشکی شهرستان مبدا امکان پذیر است و  كامیون های ویژه حمل و نقل كود پس از تخلیه باید كاملاً شسته و با مواد ضدعفونی مناسب ضد عفونی شوند.

 





وی ادامه داد رعایت تمامی ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی در تأمین سلامت کود دام - طیور و عاری بودن کود از بیماری های خطرناک دام و طیور و بیماری های مشترک بین انسان و دام همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ... برای صدور گواهی بهداشتی حمل کود لازم و ضروری است.

 





دکتر فرخی نقش دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه های ملی سلامت و ایمنی مواد غذایی را از مزرعه تا سفره به عنوان نقشی استراتژیک و کلیدی بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با توجه به ابعاد گسترده وظایف و مسئولیت ها دامپزشکی یکی از ارکان اساسی زمینه ساز امنیت غذایی محسوب می شود .

 





رئیس اداره دامپزشکی آباده گفت : مدفوع پرندگان می تواند یکی از راه های انتقال بیماری خطرناک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشد ، به شکلی که حتی یک گرم کود آلوده به ویروس آنفلوآنزا می تواند یک میلیون قطعه پرنده را آلوده کند.

 





 دکتر فرخی با بیان اینکه تجمع مدفوع و فضولات در سطح جایگاه های نگهداری و تماس با آن ، یکی از راه های مهم انتقال بیماری است، بیان کرد :یکی از راه های کاهش شیوع بیماری جمع آوری مدفوع و فضولات و جلوگیری از پراکنده شدن آن در محیط است.

 





 وی افزود : عدم توجه به روش صحیح جمع آوری و نگهداری کود نیز سبب به وجود آمدن محل مناسبی برای تکثیر ، رشد و نمو حشرات ، انگل ها و سایر عوامل بیماری زا از جمله بیماری خطرناک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گردیده که باعث انتشار وبقاء بیماری می شوند.

 





 رییس اداره دامپزشکی آباده در پایان گفت: کود موجود در دامداری ها و مرغداری ها قبل از جابجایی و حمل و نقل باید ضدعفونی و در محل مناسبی دپو شود  که این امر منجر به از بین رفتن ویروس ها ، باكتری ها و تخم های انگل موجود در آن در اثر افزایش حرارت درونی و کاهش اسیدیته ناشی از پدیده تخمیر می گردد.


  • گروه خبری:
  • کد خبر : 203485
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه