• 1396/07/06 - 12:00
  • تعداد بازدید: 63
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان سمنان بر نذورات و دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا

وی در ادامه ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، از ساماندهی 42 نفر بازرس بهداشتی در قالب 25 اکیپ ثابت و سیار و همکاری ناظرین ذبح شرعی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، دکتر محسن بهرامی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان سمنان با اعلام این خبر افزود: با رویکرد حفظ بهداشت عمومی و تأمین غذای سالم وحفظ سلامت مصرف کنندگان و در راستای اطمینان خاطر نیکوکارانی که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به ذبح دام و نذورات دام قربانی می نمایند اکیپ های بازرسی و نظارت بهداشتی در کلیه  ادارات دامپزشکی سطح  استان سمنان تجهیز و ساماندهی شده اند .


وی در ادامه ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، از ساماندهی 42 نفر بازرس بهداشتی در قالب 25 اکیپ ثابت و سیار و همکاری ناظرین ذبح شرعی خبر داد.


وی اهم برنامه های اداره کل دامپزشکی استان را در ایام تاسوعا و عاشورا  را هماهنگی با دستگاهها و ارگانهای ذیربط  از قبیل استانداری ، فرمانداریها ، شهرداریها ، مراکز بهداشت استان ، مسئولین تکایا و هیات مذهبی ، ساماندهی و بسیج کارشناسان و بازرسین بهداشتی در قالب اکیپ های ثابت و سیار و تجهیز اکیپ ها به وسائل و تجهیزات فنی ، آمادگی وهماهنگی با مدیران کشتارگاههای دام استان  در خصوص پذیرش دام های قربانی ، استقرار بازرسین بهداشتی گوشت در کشتارگاههای دام ، استقرار بازرسین بهداشتی در مساجد ، تکایا و مسیرهای اصلی حرکت دستجات عزاداری و...نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه دام و...... عنوان نمود .


دکتر بهرامی از مردم شهید پرور استان سمنان درخواست نمود: دام زنده  وسالم را از میادین عرضه دام تهیه وسایر مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از ذبح دام لاغر و دارای علائم بیماری خودداری  نمایند و ترجیحا از ذبح دام در معابر و تکایا خودداری و دام زنده جهت قربانی به کشتارگاه  منتقل گردد همچنین ایجاد مکان های ذبح دام که قابل شستشو و ضد عفونی باشد توسط مسئولین هیات ها ، انتقال لاشه دام بلافاصله به کشتارگاه جهت پوست کنی و آماده سازی ، استفاده از سلاخان حرفه ای و آموزش دیده و مجهز به پوشش بهداشتی ،  قرار گرفتن لاشه قبل از مصرف در سردخانه کشتارگاه حداقل به مدت 24 ساعت به منظور سالم سازی لاشه و سپس قرار گرفتن در اختیار آشپزخانه جهت طبخ و همچنین جلوگیری از ذبح دام سنگین گاو و شتر در معابر عمومی و تکایا  و....نیز مورد نظر و تاکید  می باشد . .


در پایان دکتر بهرامی اظهار امیدواری نمود: عزاداران محترم و مسئولین هیات و دستجات عزاداری به توصیه های بهداشتی اداره کل دامپزشکی توجه تا ضمن حفظ بهداشت عمومی جامعه از انتشار بیماریهای مشترک انسان و دام و به خصوص بیماری بسیار خطرناک کریمه کنگو و... جلوگیری به عمل آید و مردم شریف در صورت نیاز به معاینه رایگان دام ها و یا  معاینه  لاشه دام های قربانی و اطمینان از سلامت آن مراتب را با شماره تلفن ادارت دامپزشکی شهرستان محل اقامت خود و یا سامانه  اطلاع رسانی  اداره کل  دامپزشکی استان سمنان  به شماره   1512 تماس بگیرند .


 

  • گروه خبری:
  • کد خبر : 203161
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه