• 1396/12/07 - 12:00
  • تعداد بازدید: 197
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کاهش کانونهای تب برفکی در واحد های دامی استان خراسان شمالی طی سال 96

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 31 کانون بیماری تب برفکی در واحدهای دامی این استان گزارش شده است که نسبت به سال 95 روند کاهشی داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، رئیس  اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 31 کانون بیماری تب برفکی در واحدهای دامی این استان گزارش شده است. بیشتر کانونهای گزارش شده در جمعیت گاو و گوساله بوده و در  مقایسه با  122 کانون گزارش شده در مدت مشابه سال قبل  روند کاهشی را شاهد هستیم .  همچنین علاوه بر تعداد  کانون ، تعداد تلفات و تعداد ابتلای دامها در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است . یکی از عوامل خطر در  رخداد این کانونها جابه جایی و حمل و نقل غیرمجاز دام از میادین و کانونهای آلوده می باشد.



دکتر حسن قاسمی فرد افزود: تب برفکی بعنوان مهترین بیماری واگیر دامها محسوب گردیده و همچنین باعث ایجاد تخریش و ضایعات دهانی ، لنگش، کاهش تولید شیر و کاهش تولیدات دامی ،مرگ و میر در دامهای جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداریها می گردد. ویروس بیماری قادر است توسط باد از منطقه آلوده به سایر مناطق منتقل گردیده و بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به دامهای دیگر منتقل شود.



وی خاطر نشان کرد: انتقال مستقیم بعنوان مهمترین راه انتقال بیماری محسوب گردیده و دامهای بیمار یا دامهای آلوده به ظاهر سالم ویروس بیماری را به دامهای دیگر انتقال داده و سبب بروز بیماری در دامهای حساس میگردد.حیوانات جوان می توانند از طریق خوردن شیر دامهای آلوده مبتلا میشوند. در روش انتقال غیر مستقیم عامل بیماری توسط علوفه،لوازم و ادوات،کارگران و دلالان به واحد های دامداری مجاور انتقال می یابد.



ایشان اظهار داشت: بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری است. لذا طرح ایمن سازی و واکسیناسیون علیه این بیماری درجمعیت دام سبک این استان به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی از اوایل بهمن آغاز شده و به مدت 30 روزکاری ادامه دارد. از دامداران عزیز تقاضا می شود ضمن رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای جهت تسریع و سهولت کار همکاری لازم را با اکیپهای واکسیناسیون این استان داشته  باشند و از جابجایی و حمل و نقل غیر مجاز دام و رفت و آمدهای غیر ضروری به کانونهای آلوده خودداری نمایند.زمان اجرای طرح مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله در سال جاری در صورت تامین اعتبار و واکسن متعاقبا اعلام می گردد./


  • گروه خبری:
  • کد خبر : 210019
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه