• 1403/03/16 - 10:37
  • تعداد بازدید: 363
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

گال، بیماری مشترک میان انسان و سگ

بیماری گال که در سگ‌ها به‌شدت مسری است و به‌سرعت گسترش می‌یابد، علائمی مانند طاسی لکه‌ای، زخم، ریزش مو و پوسته پوسته شدن را ایجاد می‌کند.

گال، بیماری شایع در سگ‌هاست که توسط جرب "سارکوپتس" ایجاد می‌شود و می‌تواند انسان را هم آلوده کند.

این بیماری در سگ عمدتاً توسط جرب "سارکوپتس اسکبئی" ایجاد می‌شود؛ این موجود ریز عنکبوت مانند به زیر پوست سگ می‌رود و سبب خارش شدید و تحریک پوست می‌شود.

بیماری گال که در سگ‌ها به‌شدت مسری است و به‌سرعت گسترش می‌یابد، علائمی مانند طاسی لکه‌ای، زخم، ریزش مو و پوسته پوسته شدن را ایجاد می‌کند.

انسان‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در اثر تماس با سگ بیمار به گال مبتلا می‌شوند. انگل عامل این بیماری از انسان به انسان هم قابل انتقال است.

راه‌های انتقال این انگل عبارتند از تماس مستقیم با سگ آلوده یا به طور غیر مستقیم از طریق رختخواب، اسباب بازی یا وسایل نظافت آلوده.

برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری گال، ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر، خودداری از تماس نزدیک با سگ و دیگر حیوانات احتمالاً آلوده بویژه در محیط‌‌های شلوغ مانند پارک یا پناهگاه‌‌های حیوانات، و در مورد سگ‌های صاحب دار، مراجعه مرتب صاحب سگ به کلینیک دامپزشکی برای معاینه پوست حیوان و بررسی هر گونه علائم آلودگی یا ناهنجاری‌‌های پوستی و استفاده از داروهای توصیه‌ شده توسط دامپزشک برای پیشگیری ‌از کک و کنه، می‌تواند مؤثر باشد.

ویرایش و تنظیم: پرتال آموزش و ترویج سازمان دامپزشکی کشور

منبع: پرتال اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی به نقل از دکتر برات‌الله زیدآبادی، رئیس دامپزشکی شهرستان سبزوار

  • گروه خبری: آموزش و ترویج,هشدار
  • کد خبر : 320543
کلمات کلیدی
tehrani تهرانی

tehrani تهرانی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه