فصلنامه سلام و سلامتی، زمستان 1402، شماره 20

دریافت فایل PDF

فصلنامه سلام و سلامتی، پاییز 1402، شماره 19

فصلنامه سلام و سلامتی، تابستان 1402، شماره 18

فصلنامه سلام و سلامتی، بهار 1402، شماره 17

فصلنامه سلام و سلامتی، زمستان 1401، شماره 16

فصلنامه سلام و سلامتی، پاییز 1401، شماره 15

فصلنامه سلام و سلامتی، تابستان 1401، شماره 14

فصلنامه سلام و سلامتی، بهار 1401، شماره 13

فصلنامه سلام و سلامتی، زمستان 1400، شماره 12

فصلنامه سلام و سلامتی، پاییز 1400، شماره 11

فصلنامه سلام و سلامتی، تابستان 1400، شماره 10

فصلنامه سلام و سلامتی، بهار 1400، شماره 9

فصلنامه سلام و سلامتی، زمستان 99، شماره 8

فصلنامه سلام و سلامتی، پاییز 99، شماره 7

فصلنامه سلام و سلامتی، تابستان 99، شماره 6

فصلنامه سلام و سلامتی، بهار 99، شماره 5

فصلنامه سلام و سلامتی، زمستان 98، شماره 4

فصلنامه سلام و سلامتی پاییز98، شماره 3

فصلنامه سلام و سلامتی، بهار و تابستان 98، شماره 1 و 2

 

  • 1401/06/19 - 15:16
  • تعداد بازدید: 480
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در مصرف لبنیات سنتی احتیاط کنید

امروزه بیماری تب مالت در افرادی که با دام هیچ ارتباطی ندارند نیز دیده می‌‌‌‌شود که این به دلیل مصرف فرآورده‌هایی مانند شیر سنتی، سرشیر سنتی، بستنی سنتی و پنیر تازه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، دکتر محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان گفته است احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که مهم‌ترین آن‌ها بیماری تب مالت است، در اثر مصرف لبنیات سنتی وجود دارد.

وی افزوده است در گذشته تب مالت یک بیماری شغلی بود و افرادی که مستقیماً با دام در ارتباط بودند مانند قصاب‌‌‌‌‌‌‌ها‌ و دامداران به این بیماری مبتلا می‌‌‌‌شدند؛ اما امروزه بیماری تب مالت در افرادی که با دام هیچ ارتباطی ندارند نیز دیده می‌‌‌‌شود که این به دلیل مصرف فرآورده‌هایی مانند شیر سنتی، سرشیر سنتی، بستنی سنتی و پنیر تازه است.

این نوشیدنی ارزشمند، به دلیل ترکیبات موجود و حالت فیزیکی مایع، در مقایسه با سایر فرآورده‌های دامی به مراتب در برابر عوامل بیماریزا و آلودگی‌ها آسیب‌پذیرتر است و به همین دلیل باید توجه بیشتری در تولید، نگهداری، حمل و نقل و فرآوری آن صورت گیرد تا این ماده به طور سالم به دست مصرف‌کننده برسد.

حاج کاظمی با اشاره به این که طعم بهتر و خوشمزگی شیر سنتی عمدتاً مربوط به چربی بالاتر آن است، تأکید کرده است شیر پاستورریزه در مقایسه با شیر سنتی ارزش غذایی بیشتری دارد و از سلامت بالاتری برخوردار است.

اگرچه جوشاندن مستقیم شیر برای از بین بردن آلودگی‌های شیر راهکار صحیحی است، اما باید توجه داشت شیر جوشیده شده ارزش غذایی خیلی کمتری در مقایسه با شیر پاستورریزه دارد؛ زیرا در اثر جوشاندن، پروتئین‌ها و قند شیر شکسته می‌شود و این موضوع ارزش غذایی آن را به شدت پایین می‌آورد.

وی با اشاره به این که شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارد تصریح کرده است در کارخانه‌های شیر پاستوریزه، تحت شرایط خاصی شیر را تا ۷۲ یا ۷۵  درجه سانتی‌گراد، تنها به مدت چند ثانیه حرارت می‌دهند که در مقایسه با روش خانگی بسیار متفاوت است و تغییرات کمتری را در ترکیب شیر ایجاد می‌کند.

اگر شهروندان اصرار به خرید شیر سنتی دارند، حتماً آن را به مدت پنج دقیقه پس از رسیدن به مرحله جوش (مرحله قل زدن) بجوشانند.

در بین محصولات لبنی، پنیر و بستنی سنتی خطرناک‌ترین فرآورده‌ها هستند. برای تولید این فرآورده‌های لبنی به شیوه سنتی، عملاً شیر تا حدودی گرم می‌شود و به مرحله جوش نمی‌رسد؛ بنابراین احتمال بیماریزا بودن این فرآورده‌ها بیشتر است.

پنیری که به صورت سنتی تهیه شده اگرحداقل به مدت 3 ماه در آب نمک نگهداری شود، در صورت آلوده بودن به باکتری تب مالت، آلودگی آن از بین می‌رود.

دکتر حاج کاظمی در ادامه افزوده است یکی دیگر از مزایای شیرهای تولیدشده در صنایع شیر نسبت به شیرهای سنتی، وجود تاریخ تولید و تاریخ انقضا روی محصول است. درج این تاریخ روی محصولات لبنی به مصرف‌کننده نشان می‌دهد که در چه تاریخی تولید شده و تا چه زمانی مجوز مصرف دارد؛ در حالی که این مورد درباره شیرهای سنتی صدق نمی‌کند.

  • گروه خبری: آموزش و ترویج
  • کد خبر : 290287
کلمات کلیدی
tehrani تهرانی

tehrani تهرانی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه